Saturday, March 17, 2018

တရားေရးမ႑ိဳင္ၾကံ့ခိုင္ဖို႔ ဥပေဒပညာရွင္ ေမြးထုတ္စို႔

 တရားစီရင္ေရးမ႑ိဳင္ကို ဦးေဆာင္ေနၾကသူမ်ားမွာ ဥပေဒပညာျဖင့္ အသက္ေမြးသူမ်ား ျဖစ္သည္။ တရားစီရင္ေရးက႑ျပဳျပင္     ေျပာင္းလဲမည္ဆိုပါက အရည္အခ်င္းျပည့္ဝသည့္ တရားသူၾကီးမ်ား၊       ဥပေဒအရာရွိမ်ားနွင့္ ေရွ႕့ေနမ်ား ေမြးထုတ္ရန္ မလြဲမေသြလိုအပ္မည္ျဖစ္သည္။ လႊတ္ေတာ္ (၂) ရပ္ သည္ နိုင္ငံေတာ္၏ဥပေဒျပဳေရးအာဏာကို က်င့္သုံးသည္။ အစိုးရသည္ အုပ္ခ်ုပ္ေရးအာဏာကို က်င့္သုံးရာတြင္ ဥပေဒနွင့္အညီ ေဆာင္ရြက္ရသည္။ ထို့ေျကာင့္ တရားစီရင္ေရးမ႑ိဳင္သာမက အုပ္ခ်ုပ္ေရးမဏဿဍိုင္နွင့္ ဥပေဒျပုေရးမ႑ိဳင္တို႔တြင္လည္း အရည္အခ်င္းျပည့္ဝသည့္ ဥပေဒပညာရွင္မ်ား အထူးလိုအပ္ပါသည္။
                 ျမန္မာနိုင္ငံနွင့္ ဥပေဒပညာသမိုင္း

နိုင္ငံတကာတြင္ ဥပေဒပညာသည္ ေဆးပညာ၊ အင္ဂ်င္နီယာပညာကဲ့သို့ ေသာ အဆင့္ျမင့္သည့္ အသက္ေမြးဝမ္းေျကာင္း ပညာရပ္ျဖစ္သည္။ ျမန္မာနိုင္ငံတြင္ ကိုလိုနီေခတ္က ဥပေဒပညာကို အလြန္တန္ဖိုးထားၾကသည္။ ဝတ္လုံေတာ္ရေရွ႕ေနျကီးျဖစ္လွ်င္ အလြန္ဂုဏ္ရွိသကဲ့သို့ ကုံလုံ    ၾကြယ္ဝသူ တစ္ဦးျဖစ္လာနိုင္သည္။ ဥပေဒပညာကို အဂၤလန္သို့     သြားေရာက္သင္ျကားရေျကာင္း ေလ့လာမွတ္သားဖူး ပါသည္။

ျမန္မာနိုင္ငံသည္ ပါလီမန္ဒီမိုကေရစီစနစ္ေနာက္ပိုင္းတြင္ အာဏာရွင္   စနစ္ ျကီးစိုးခဲ့သည္။ အာဏာရွင္စနစ္နွင့္ စစ္မွန္ေသာ၊ သန့္ရွင္းေသာ    ဥပေဒပညာသည္ ျပဒါးတစ္လမ္း သံတစ္လမ္း ျဖစ္သည္။ ထို့ေျကာင့္     ဥပေဒပညာရွင္မ်ားကို ေနရာမေပးခဲ့၊ ဥပေဒနွင့္အညီ ေျပာဆိုသူမ်ားကို မလိုလား ခဲ့ျကေပ။ ဥပေဒကို ၎တို့အလိုက် လက္နက္သဖြယ္အသုံးျပဳလာခဲ့ျကျပီး ဥပေဒသမားမ်ားကိုလည္း အာဏာရွင္စနစ္တည္ျမဲေစမည့္  ဥပေဒမ်ားကို ျပ႒ာန္းေစခဲ့သည္။ ရဲတပ္ဖြဲ႕နွင့္ တရားစီရင္ေရးကိုလည္း ၎တို့၏လက္ကိုင္တုတ္သဖြယ္အသုံးျပုခဲ့သည္။

 ျမန္မာ့ဆိုရွယ္လစ္လမ္းစဉ္ပါတီေခတ္တြင္  တရားေရး အရာရွိမ်ားက တရားရုံးမ်ားတြင္ အျကံေပးမ်ားျဖစ္လာျကျပီး ဥပေဒပညာမတတ္ေျမာက္သည့္ ပါတီဝင္မ်ားက  တရားစီရင္ေရးကို ျကီးစိုးလာျကသည္။ ထို့ေျကာင့္ ဥပေဒပညာရပ္သည္ ထိုေခတ္အခါက ေမွးမွိန္ခဲ့ရသည္။ ျမန္မာတို့သည္ ဥပေဒပညာရပ္အေပၚအယူအဆတစ္ခုရွိသည္။ "ငိုစားရယ္စားပညာ၊ သူမ်ားဒုကၡေရာက္မွ     ထမင္းစားရသည့္ပညာ" ဟု ေျပာျကသည္။ နိုင္ငံတကာက "ဥပေဒပညာသည္ အက်င့္သိကၡာနွင့္ ျပည့္စုံေသာပညာျဖစ္သည္" ဟု လက္ခံထား ေသာ္လည္း ျမန္မာနိုင္ငံတြင္ အမ်ားစုက လက္မခံခဲ့ျက။

ရွစ္ေလးလုံးအေရးအခင္းကို ဥပေဒပညာရွင္အမ်ားစုက ဦးေဆာင္ခဲ့ျက သည္။ ထို့ေျကာင့္ အစိုးရက ဥပေဒပညာကို မ်က္မုန္းက်ဳိးခဲ့သည္ဟု အမ်ားကဆိုျကသည္။ ထို့ေျကာင့္ ယခင္က ဘြဲ႕ရမ်ား ေျဖဆိုနိုင္သည့္ မွတ္ပုံတင္ေရွ့ေနစာေမးပြဲ (RL) နွင့္ ဒသမတန္းေအာင္ျမင္သူမ်ား ေျဖဆိုနိုင္သည့္ အထက္တန္းေရွ့ေနစာေမးပြဲ (HGP) မ်ားကို ပိတ္ပစ္ခဲ့ျခင္းျဖင့္ ဥပေဒပညာ ေလ့လာသူ နည္းပါးေစခဲ့ သည္ဟု အခ်ိဳ႕ဆိုျကသည္။     

ထိုစဉ္က ဥပေဒဘာသာရပ္ကို ရန္ကုန္တကၠသိုလ္တြင္သာ ဖြင့္လွစ္ခဲ့ျပီး  ျကပ္ျကပ္မတ္မတ္ သင္ျကားေပးနိုင္ခဲ့သည္။ တစ္နွစ္လွ်င္ ဥပေဒဘြဲ့ရ (၂၀၀) ဦး ဝန္းက်င္ခန့္သာ ေမြးထုတ္နိုင္ခဲ့သည္။ ထို့ေျကာင့္ ဥပေဒဘာသာရပ္ကို ဒသမတန္းစာေမးပြဲတြင္ အမွတ္ျမင့္မားသူမ်ား သာ ေလ့လာသင္ယူခြင့္ရျကသည္။ ထိုစဉ္က တကၠသိုလ္မ်ားသည္လည္း အေရအတြက္ နည္းပါးေသးသည္။

ရွစ္ေလးလုံးအေရးအခင္းတြင္ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသား အမ်ား   အျပားပါဝင္ခဲ့သည္။ အေရးအခင္းျပီးေနာက္ ျမိဳ႕ၾကီးတိုင္းတြင္ တကၠသိုလ္မ်ားကို တိုးခ်ဲ့ဖြင့္လွစ္ခဲ့ျပီး အစိုးရက နယ္မွ ေက်ာင္းသားမ်ား  တကၠသိုလ္ပညာကို အလြယ္တကူသင္ျကားနိုင္ရန္ ရည္ရြယ္သည္ဟုဆိုေသာ္လည္း အခ်ိဳ႕ က ေက်ာင္းသားမ်ားစုေဝး၍ ဆႏၵမျပနိုင္ရန္အတြက္ဟု ဆိုသည္။ မည္သို့ဆိုေစ တကၠသိုလ္ အမ်ားအျပား ဖြင့္လွစ္ခဲ့ျပီး  အေဝးသင္တကၠသိုလ္ အပါအဝင္ တကၠသိုလ္တိုင္းတြင္ ဥပေဒဘာသာရပ္ကို ဖြင့္လွစ္သင္ျကား ေပးခဲ့သည္။ လက္ခံသည့္အေရအတြက္မ်ား ေသာေျကာင့္ ဒသမတန္းကို ရမွတ္အနည္းငယ္ မွ်နွင့္ေအာင္လွ်င္ ေလွ်ာက္ထားလာနိုင္သည္။ ထို့ေျကာင့္ ဥပေဒဘာသာရပ္သည္ သာမန္ဘာသာရပ္တစ္ခုအျဖစ္ ေရာက္ရွိ သြားခဲ့ျပီး အရည္အေသြးက်ဆင္းလာသည္။ အျခားဘာသာရပ္မ်ားသည္လည္း အရည္အေသြးက်ဆင္းလာ ခဲ့သည္။       

ဒီမိုကေရစီစနစ္ကိုေျပာင္းလဲက်င့္သုံးလာသည့္အခါ ဥပေဒပညာရွင္အမ်ားအျပား လိုအပ္ လာသည္။ ဥပေဒပညာကို နိုင္ငံတကာအဆင့္မီ မသင္ျကားခဲ့ရသျဖင့္ ဒီမိုကေရစီစနစ္နွင့္ လိုက္ေလ်ာ ညီေထြသည့္ဥပေဒမ်ားကို ေရးဆြဲရန္လိုအပ္လာသည့္အခါ ဥပေဒပညာရွင္ မလုံေလာက္သည့္ စိန္ေခၚမႈ နွင့္ ရင္ဆိုင္ခဲ့ျကရသည္။ 

    နိုင္ငံတကာတြင္ ဥပေဒပညာရွင္မ်ား ေမြးထုတ္သည့္စနစ္

ဂ်ပန္နိုင္ငံ၏ဥပေဒပညာရွင္မ်ား ေမြးထုတ္ေပးသည့္စနစ္ကို တင္ျပလိုပါသည္။ ဥပေဒ ပညာရွင္မ်ားကို ဘားေကာင္စီဟု ေခၚသည့္ ေရွ့ေနမ်ားေကာင္စီက ေမြးထုတ္ေပးသည္။ ဥပေဒဘြဲ့ရရွိသူ မ်ားသည္ ဥပေဒပညာရပ္ျဖင့္အသက္ေမြးဝမ္းေျကာင္းျပဳလိုပါက ေရွ့ေနမ်ားေကာင္စီကက်င္းပသည့္ ဝင္ခြင့္စာေမးပြဲေျဖျကားရသည္။ အရည္အခ်င္းျပည့္မီသူမ်ားကိုသာ စိစစ္လက္ခံ၍ သာမန္အားျဖင့္ ေအာင္ျမင္ရန္ခက္ခဲလွသည္ဟု သိရွိရသည္။ ေအာင္ျမင္သူမ်ားကို တရားလႊတ္ေတာ္ခ်ုပ္က တရားသူျကီး၊ ဥပေဒအရာရွိနွင့္ ေရွ့ေနမ်ားတပ္အပ္သည့္ပညာရပ္မ်ားကို သင္ျကားေပးသည္။ အခ်ိန္ျပည့္သင္တန္း ျဖစ္ျပီး သင္တန္းကာလ (၁) နွစ္ ျဖစ္သည္။ 

ထိုသို့ ခက္ခဲသည့္အရည္အခ်င္းစစ္ စာေမးပြဲေအာင္ျမင္သူ မ်ားကိုသာ စနစ္တက်ေလ့က်င့္သင္ျကားေပးျပီး တရားသူျကီး၊ ဥပေဒအရာရွိနွင့္ ေရွ့ေနမ်ားအျဖစ္ တာဝန္ထမ္းေဆာင္ခြင့္ျပုသည္။ တရားသူျကီးမ်ားကို နိုင္ငံ့ဝန္ထမ္းအျဖစ္ ခန့္အပ္ျခင္းမဟုတ္ဘဲ တရား ဌာန၏ပဋိညာဉ္ခံဝန္ထမ္းအျဖစ္ခန့္အပ္သည္။ အရည္အခ်င္းအေပၚမူတည္၍ တရားေရးေကာင္စီက ေရြးခ်ယ္ခန့္အပ္ျခင္းျဖစ္သည္။ ထိုေကာင္စီသည္ လြတ္လပ္ေသာအဖြဲ့အစည္းျဖစ္ျပီး တရားသူျကီးခ်ုပ္ ေခါင္းေဆာင္၍ တရားသူျကီးအမ်ားစုပါဝင္ကာ က႑ေပါင္းစုံမွကိုယ္စားလွယ္မ်ားျဖင့္ ဖြဲ႕စည္းထားသည္။ 

တရားသူျကီးမ်ားအား ခန့္အပ္ျခင္း၊ ေျပာင္းေရြွ့ေနရာခ်ထားျခင္း၊ ရာထူးတိုးျမွင့္ေပးျခင္း၊ အေရးယူ အျပစ္ေပးျခင္းတို့ကို ထိုေကာင္စီက ေဆာင္ရြက္သည္။ တရားသူျကီးမ်ား၏ပဋိညာဉ္သက္တမ္းကို (၁၀) နွစ္သတ္မွတ္ထားျပီး သက္တမ္းျပည့္သည့္အခါ သက္တမ္းတိုးနိုင္ရန္အတြက္ အရည္အခ်င္းျပည့္မီျခင္း ရွိ မရွိကို တရားေရးေကာင္စီက ဆုံးျဖတ္သည္။  ထို့ေျကာင့္ ေနာင္သက္တမ္းတြင္ ထပ္မံတာဝန္ ထမ္းေဆာင္ နိုင္ရန္အတြက္ မိမိ၏လုပ္ငန္းဆိုင္ရာအရည္အခ်င္းကို အျမဲတမ္းတိုးတက္ေအာင္ ျကိုးစားေနရသကဲ့သို့ ကိုယ္က်င့္တရားနွင့္ ဂုဏ္သတင္းကိုလည္း ထိန္းသိမ္းျကရသည္။ 

ေတာင္ကိုရီးယားနိုင္ငံ၏ဥပေဒပညာရွင္ေမြးထုတ္သည့္စနစ္ကို တင္ျပလိုပါသည္။ ဥပေဒ ဘြဲ႕ရရွိျပီးေနာက္ ဥပေဒပညာျဖင့္အသက္ေမြးဝမ္းေျကာင္းျပုလိုသူမ်ားသည္ အမ်ိုးသားတရားေရး စာေမးပြဲ (National Judicial Exam) ကို ဝင္ေရာက္ေျဖဆိုရသည္။ ေအာင္ျမင္သူမ်ားကို တရားေရး သုေတသနနွင့္ ေလ့က်င့္ေရးသင္တန္းေက်ာင္းတြင္ ေရွ့ေနပညာ၊ ဥပေဒအရာရွိပညာနွင့္ တရားသူျကီးပညာမ်ားကို (၂) နွစ္ ျကာ စာေတြ႕၊ လက္ေတြ႕ သင္ျကားရသည္။ ေရွ့ေနအသင္း၊ ဥပေဒရုံးနွင့္ တရားရုံးမ်ားတြင္ လက္ေတြ႕ ေလ့လာရသည္။ 

သင္တန္းျပီးဆုံးေသာအခါ Bar Exam ေျဖဆိုေစျပီး ေအာင္ျမင္သူမ်ားကို အသိအမွတ္ ျပုလက္မွတ္ ထုတ္ေပးကာ ေရွ့ေန၊ ဥပေဒအရာရွိနွင့္ တရားသူျကီးအျဖစ္ ေဆာင္ရြက္ခြင့္ျပုသည္။ ၂၀၁၃ ခုနွစ္မွစတင္ကာ တရားသူျကီးခန့္ထားသည့္စနစ္ကို စတင္ေျပာင္းလဲခဲ့သည္။ တရားသူျကီးအျဖစ္ ေလွ်ာက္ထားလိုသူသည္ အမ်ိုးသားတရားေရးစာေမးပြဲေအာင္ျမင္၍ တရားေရးသုေတသနနွင့္ ေလ့က်င့္ ေရးသင္တန္းေက်ာင္းတက္ေရာက္ျပီး ဥပေဒအရာရွိ သို့မဟုတ္ ေရွ့ေနအျဖစ္ အေတြ့အျကုံ ရွိသူျဖစ္ရမည္။ 

၂၀၁၇ ခုနွစ္ အမ်ိုးသားတရားေရးစာေမးပြဲက်င္းပသည့္စနစ္ကို ဖ်က္သိမ္းခဲ့သည္။  ၂၀၁၈ ခုနွစ္ မွစတင္ ကာ (၂) နွစ္ျကာဖြင့္လွစ္သည့္ အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္းဆိုင္ရာ ဥပေဒသင္တန္း (Law School) တက္ေရာက္ျပီး Bar Exam ေအာင္ျမင္သူမ်ားကို ေရွ့ေနနွင့္ ဥပေဒအရာရွိအျဖစ္ လုပ္ကိုင္ခြင့္ျပုမည္ ျဖစ္ သည္။ ၂၀၁၈ ခုနွစ္မွ ၂၀၁၉ ခုနွစ္အထိ ထိုအေတြ့အျကုံ (၃) နွစ္ရွိသူမ်ားကိုလည္းေကာင္း၊ ၂၀၂၀ ခုနွစ္မွ ၂၀၂၁ ခုနွစ္အထိ ထိုအေတြ့အျကုံ (၅) နွစ္ ရွိသူမ်ားကိုလည္းေကာင္း၊ ထို့ေနာက္ပိုင္းတြင္ ထို့အေတြ့အျကုံ (၇) နွစ္ရွိသူမ်ားကိုလည္းေကာင္း တရားသူျကီးမ်ားအျဖစ္ ေရြးခ်ယ္သြားမည္ျဖစ္သည္။ 

နိုင္ငံအေတာ္မ်ားမ်ားတြင္လည္း အလားတူစနစ္ကို က်င့္သုံးျကသည္။ ထို့ေျကာင့္ တရားသူျကီးတစ္ဦးျဖစ္ရန္ မလြယ္ကူလွေပ။ တရားသူျကီးျဖစ္လိုသူ ေရွ့ေနမ်ားနွင့္ ဥပေဒအရာရွိမ်ား သည္ လုပ္ငန္းကြ်မ္းက်င္ေအာင္ ျကိုးစားရန္လိုအပ္သကဲ့သို့ ကိုယ္က်င့္တရားထိန္းသိမ္းကာ ေကာင္း သတင္းရွိရန္လည္း လိုအပ္မည္ျဖစ္သည္။ ထိုသို့ေဆာင္ရြက္ျခင္းေျကာင့္ တစ္ဦး၏လုပ္ငန္းသေဘာကို တစ္ဦးက ေကာင္းစြာနားလည္ျကျပီး ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မွုအားေကာင္းသည္ဟု ဆိုသည္။

   ျမန္မာနိုင္ငံတြင္ ဥပေဒပညာရွင္မ်ား ေမြးထုတ္သည့္စနစ္

ျမန္မာနိုင္ငံတြင္ ခရိုင္နွင့္ ျမို့နယ္အဆင့္တရားသူျကီးမ်ားသည္ နိုင္ငံ့ဝန္ထမ္းမ်ား ျဖစ္ျက၍ နိုင္ငံ့ဝန္ထမ္းဥပေဒနွင့္အညီ ခန့္အပ္ျခင္း၊ ရာထူးတိုးျမွင့္ျခင္း၊ အေရးယူအျပစ္ေပးျခင္းတို့ကို ေဆာင္ရြက္ရသည္။ တရားသူျကီးဝင္ေပါက္သည္ ဒုတိယျမို့နယ္တရားသူျကီးအဆင့္ျဖစ္ျပီး ဒုတိယ ဦးစီးမွူးအဆင့္နွင့္ ညီမွ်သည္။ တရားစီရင္ေရးနွင့္ဆက္စပ္သည့္ အေတြ့အျကုံမ်ားရွိရန္ မလိုအပ္ဘဲ ဥပေဒ ဘြဲ့ရရွိျပီးေနာက္ နိုင္ငံ့ဝန္ထမ္းဥပေဒနွင့္အညီ ေရးေျဖနွင့္ နွုတ္ေျဖစာေမးပြဲမ်ား ဝင္ေရာက္ေျဖဆိုေစကာ ေအာင္ျမင္သူမ်ားကို ခန့္ထားသည္။ ထို့ေျကာင့္ ဥပေဒဘြဲ့ရရွိျပီး အသက္ (၂၀) ေက်ာ္ခန့္ လုပ္ငန္းနွင့္ ဘဝအေတြ့အျကုံနည္းပါးသည့္ငယ္ရြယ္သူမ်ားသည္ ဒုတိယျမို့နယ္တရားသူျကီး ျဖစ္လာျကသည္။ တရားသူျကီး၏လုပ္ငန္းသည္ အျခားဌာနမ်ားမွ ဒုတိယဦးစီးမွူးမ်ား၏ တာဝန္ဝတဿတရားနွင့္ မတူညီေပ။ ဒုတိယဦးစီးမွူးသည္ အထက္အဆင့္ဆင့္၏ ျကီးျကပ္မွုျဖင့္ တာဝန္ထမ္းေဆာင္ရသည္။ ဒုတိယျမို့နယ္ တရားသူျကီးျဖစ္လင့္ကစား မိမိစစ္ေဆးစီရင္သည့္အမွုကို မိမိကိုယ္တိုင္ တာဝန္ယူ၍ အမိန့္ခ်မွတ္ရသည္။ 

မိမိ၏လုပ္ငန္းကြ်မ္းက်င္မွုသည္ အမွုသည္မ်ား၏အက်ိုး၊ တစ္နည္းဆိုေသာ္ အမွုသည္မ်ား၏ကံျကမၼာနွင့္ သက္ဆိုင္သည္။ ဥပေဒပညာကို သိရွိရုံနွင့္ တစ္နည္းဆိုေသာ္ ဥပေဒသီအိုရီမ်ားကို အာဂုံေဆာင္နိုင္ရုံမွ်ျဖင့္ တရားသူျကီးေကာင္းတစ္ဦး ျဖစ္မလာနိုင္ေပ။ တရားသူျကီးေကာင္းတစ္ဦးျဖစ္ရန္အတြက္ ဆင္ျခင္တုံတရား သည္ အလြန္အေရးျကီးသည္။ ဆင္ျခင္တုံတရားသည္ မိမိအား အကြ်င္းမဲ့အာဏာအပ္နွင္းထားျခင္းမဟုတ္။ အမွုမ်ားကို ဥပေဒနွင့္အညီ စစ္ေဆးစီရင္ျပီး ဥပေဒနွင့္အညီဘက္လိုက္ျခင္းမရွိသည့္  တရားမွ်တမွုကို ရွာေဖြရ ျခင္းျဖစ္သည္။ ထို့ေျကာင့္ ဥပေဒပညာတတ္ကြ်မ္းျပီး ျပင္ပဗဟုသုတ၊ အေတြ့အျကုံမ်ားရွိရမည့္အျပင္ တည္ျငိမ္ရင့္က်က္ေသာ၊ မာန္မာနကင္း၍ ေဒါသ၊ ေလာဘ၊ ေမာဟနည္းေသာသူသာလွ်င္ တရားသူျကီး ေကာင္းတစ္ဦး ျဖစ္လာနိုင္ေပသည္။ အသက္ (၂၀) ေက်ာ္ခန့္လူငယ္မ်ားတြင္ ထိုသို့ေသာအရည္အခ်င္းနွင့္ ျပည့္စုံရန္မွာ မလြယ္ကူလွေပ။ 

ျမန္မာနိုင္ငံရွိ ဥပေဒအရာရွိ (Law Officer) မ်ားသည္လည္း နိုင္ငံ့ဝန္ထမ္းမ်ားသာ ျဖစ္၍ တရားသူျကီးမ်ားကဲ့သို့ နိုင္ငံ့ဝန္ထမ္းဥပေဒနွင့္အညီ ခန့္အပ္ျခင္း၊ ေျပာင္းေရြွ့ေနရာခ်ထားျခင္း နွင့္ ရာထူးတိုးျမွင့္ေပးျခင္းတို့ကို ေဆာင္ရြက္ရသည္။ ၁၉၇၄ ခုနွစ္ မတိုင္မီက ဥပေဒအရာရွိမ်ားအစား အမွုလိုက္ ရဲအရာရွိမ်ားက တာဝန္ယူေဆာင္ရြက္ျကသည္။ အမွုစစ္ရဲအရာရွိမ်ားက အမွုမ်ားကို စုံစမ္း ေထာက္လွမ္းျပီး အမွုတည္ေဆာက္ျကသည္။ အမွုလိုက္အရာရွိမ်ားက အမွုစစ္အရာရွိမ်ားကို ျကီးျကပ္ ျပီး အမွုတည္ေဆာက္ရာတြင္ လိုအပ္ခ်က္မ်ားကို ေထာက္ျပညြွန္ျကားသည္။ ျပည္ထဲေရးဝန္ျကီးဌာန၊ အထူးစုံစမ္းစစ္ေဆးေရးဦးစီးဌာနတြင္ ထိုစနစ္ကို ယေန့တိုင္က်င့္သုံးလ်က္ရွိသည္။ 

အားသာခ်က္အျဖစ္ ၎တို့သည္ ဌာနတစ္ခုတည္းမွျဖစ္ျပီး ျကီးျကပ္သူသည္လည္းတစ္ဦးတည္းျဖစ္၍ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မွု အားေကာင္းကာ လုပ္ငန္းေအာင္ျမင္သည္။ နိုင္ငံတကာတြင္ ဥပေဒအရာရွိအစား Public Prosecutor မ်ားျဖင့္အမွုမ်ားကို တရားစြဲတင္ပို့ျကျပီး တရားရုံးမ်ားတြင္ အမွုလိုက္ပါေဆာင္ရြက္ျကသည္။ ရွင္းလင္း လြယ္ကူသည့္အမွုမ်ားကိုသာ ရဲအရာရွိမ်ားက စုံစမ္းေထာက္လွမ္းျပီး က်န္အမွုမ်ားကို Public Prosecutor မ်ားကိုယ္တိုင္ စုံစမ္းေထာက္လွမ္းျကသည္။ 

၎တို့ကို ျမန္မာနိုင္ငံရွိ ဥပေဒအရာရွိမ်ား၏ လုပ္ပိုင္ခြင့္ထက္ ပိုမိုေပးထားသည္။ အမွုမ်ားစုံစမ္းေထာက္လွမ္းရာတြင္ သက္ေသခံမလုံေလာက္ေသာ အမွုမ်ားကို ပိတ္သိမ္း ျခင္း၊ ဆိုင္းငံ့ထားျခင္းတို့ျပုလုပ္သည့္အာဏာကို အျပည့္အဝအသုံးျပုသည္။ ထို့ေျကာင့္ စြဲတင္သည့္အမွု မ်ား အားလုံးနီးပါး ျပစ္ဒဏ္ခ်မွတ္ျခင္းခံရသည္။ ဂ်ပန္နိုင္ငံတြင္ ထိုကဲ့သို့က်င့္သုံးနိုင္၍ ရဲနွင့္ဥပေဒ အရာရွိမ်ားသည္ အမွုတိုင္းကို တရားစြဲတင္ပို့ျခင္းမရွိဘဲ တရားစြဲတင္ပို့သည့္ အမွု၏ (၉၉) ရာခိုင္နွုန္းသည္ ျပစ္ဒဏ္ရရွိသည္ဟု ေလ့လာသိရွိရသည္။ သက္ေသခံခ်က္ခိုင္မာသည့္ တိုင္ျကားမွု၏ (၆၀) ရာခိုင္နွုန္းခန့္ ကိုသာ တရားစြဲတင္သည္ဟု သိရွိရသည္။ ျမန္မာနိုင္ငံတြင္လည္း ထိုစနစ္မ်ိုးကို သုံးစြဲသင့္မသင့္ သုေတသနျပဳသင့္သည္။  

ဥပေဒဘြဲ့ရရွိသူမ်ားအနက္မွ ေရွ့ေနျဖစ္လိုသူမ်ားသည္ လုပ္သက္ (၅) နွစ္ရွိ တရား လြွတ္ေတာ္ေရွ့ေနထံတြင္ အလုပ္သင္ေရွ့ေနအျဖစ္လိုက္ပါေဆာင္ရြက္ခြင့္ျပုရန္ ျပည္ေထာင္စုတရား လြွတ္ေတာ္ခ်ုပ္သို့ ေလွ်ာက္ထားရသည္။ ထို့ေနာက္ အလုပ္သင္ေရွ့ေနအျဖစ္ (၁) နွစ္ျကာ ေလ့လာ ဆည္းပူးျပီး တရားရုံးမ်ား၏ေထာက္ခံခ်က္၊ တရားလြွတ္ေတာ္ေရွ့ေန၏ေထာက္ခံခ်က္တို့နွင့္အတူ အထက္တန္းေရွ့ေနလိုင္စင္ ေလွ်ာက္ထားျကသည္။ အခ်ို့သည္ အလုပ္သင္ေရွ့ေနအျဖစ္ အမွန္တကယ္ လိုက္ပါျကေသာ္လည္း အခ်ို့သည္ ရံဖန္ရံခါသာ လိုက္ပါခဲ့ျကျပီး ေထာက္ခံခ်က္မ်ားရယူကာ လိုင္စင္ ေလွ်ာက္ထားျကသည္။ ၎င္းတို့၏အရည္အခ်င္း ျပည့္မီျခင္းရွိ မရွိကို  စစ္ေဆးျခင္းမျပုနိုင္ဘဲ ေထာက္ခံ ခ်က္နွင့္ လိုအပ္သည့္စာရြက္စာတမ္း စုံလင္မွုရွိ မရွိကိုသာ စစ္ေဆးျပီး လိုင္စင္ထုတ္ေပးလိုက္သည္။ အထက္တန္းေရွ့ေနလိုင္စင္ (၃) နွစ္ျပည့္သည့္အခါ တရားလႊတ္ေတာ္ေရွ့ေနအျဖစ္ ေလွ်ာက္ထားနိုင္သည္။ ေလွ်ာက္ထားမွုအေပၚ လိုအပ္ေသာေထာက္ခံခ်က္မ်ားနွင့္ စာရြက္စာတမ္းမ်ား စုံလင္မွု ရွိ မရွိကိုသာ စစ္ေဆး ျပီး လိုင္စင္ထုတ္ေပးသည္။ စနစ္တက်သင္ျကားေပးနိုင္မွုမရွိ၍ အပတ္တကုတ္ျကိုးစားသူမ်ားသာ အရည္ အခ်င္းျပည့္ဝသည့္ေရွ့ေနမ်ား ျဖစ္လာနိုင္သည္။ 

သို့ျဖစ္၍ ဥပေဒဘာသာရပ္ကို အရည္အခ်င္းမီသူမ်ားသာ သင္ျကားခြင္ရသည့္ဘာသာရပ္ ျဖစ္ေစရန္ ဦးစြာဖန္တီးျပီး အရည္အခ်င္းမီသူမ်ားကိုသာ ဥပေဒဘြဲ့အပ္နွင္းသင့္ေပသည္။ ဥပေဒဘြဲ့ရရုံ မွ်နွင့္ ဥပေဒပညာရွင္အျဖစ္ မသတ္မွတ္ဘဲ နိုင္ငံတကာနည္းတူ အရည္အခ်င္းစစ္စာေမးပြဲေျဖဆိုေစျပီး အရည္အေသြးျပည့္ဝသည့္သင္တန္းမ်ားကို တက္ေရာက္ေအာင္ျမင္မွသာ ဥပေဒပညာရွင္အျဖစ္ အသိအမွတ္ ျပုသည့္နည္းစနစ္မ်ားကို တီထြင္ျကံဆသင့္ပါသည္။

အရည္အခ်င္းျပည့္ဝသည့္ဥပေဒပညာရွင္မ်ား ေမြးထုတ္နိုင္ရန္အတြက္ လိုအပ္ေသာ ဥပေဒမ်ားျပဌာန္းေပးျခင္း၊ နိုင္ငံတကာစံနွုန္းမ်ားနွင့္ညီသည့္နည္းစနစ္မ်ား တည္ေထာင္ျခင္းနွင့္ ေလ့က်င့္ သင္ျကားေပးျခင္းတို့ကို ေဆာင္ရြက္ရန္ လိုအပ္ေနျပီျဖစ္ပါသည္။ ထို့ေျကာင့္ တရားေရးမ႑ိဳင္ ျကံ့ခိုင္ေစရရန္အတြက္  အရည္အခ်င္းျပည့္ဝသည့္ဥပေဒပညာရွင္မ်ား ေမြးထုတ္ရန္ကို သက္ဆိုင္သူမ်ား အားလုံးက ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္သင့္ပါေျကာင္း အျကံျပဳတိုက္တြန္းအပ္ပါသည္။       ။ 

ဂ်ဴနီယာတုတ္ကေလး


သူရူးမှု စစ်ဆေးစီရင်ခြင်းအကြောင်း သိမှတ်ဖွယ်ရာများ

 အချို့သော အမှုအခင်းတွေမှာ ရူးသွပ်တဲ့ တရားခံတွေ ပါလာတာကို တစ်ခါတစ်ရံ ကြုံတွေ့ရတတ်ပါတယ်။ ကျွန်တော်ကိုယ်တိုင် စိတ်ဝင်စားမိတာက အဲဒီလို သူရူးမှု...