Tuesday, February 19, 2019

ရဲတရားရံုးသည္ အေျခခံဥပေဒႏွင့္ ညီညြတ္ျခင္း ရွိ၊မရွိ


ထုတ္ျပန္ေႀကညာျခင္းမျပဳေစကာမူ ရဲတရားရံုးက ျပစ္မႈထင္ရွားစီရင္ခဲ့သည့္အမႈ မ်ားစြာရွိပါလိမ့္မည္။ရဲတရားရံုးျဖင့္ စစ္ေဆး၍ ျပစ္မႈထင္ရွားစီရင္ျခင္းသည္ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒႏွင့္ညီညြတ္မႈ ရွိမရွိ ေဆြးေႏြးတင္ျပလိုပါသည္။ 

“ ျပည္သူ႔ရဲတပ္ဖြဲ႔ (ေနာင္အခါ၊ျမန္မာႏိုင္ငံရဲတပ္ဖြဲ႔) စည္းကမ္းထိန္းသိမ္းေရးဥပေဒ” ဟူ၍  ႏိုင္ငံေတာ္ၿငိမ္၀ပ္ပိျပားမႈ တည္ေဆာက္ေရးအဖြဲ႔က ၁၉၉၅ ခုႏွစ္၊ဧၿပီလ ၂၆ ရက္ေန႔တြင္ ျပဌာန္းခဲ့သျဖင့္  ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ မတည္ရွိမီက ဥပေဒ ျဖစ္ပါသည္။ ရဲတရားရံုးဆိုသည္မွာ ယင္းဥပေဒပုဒ္မ-၃၀၊၃၁ တို႔အရ ရဲခ်ဳပ္က ျပန္တမ္း၀င္(ရဲ)အရာရွိ-၃ ဦးျဖင့္ ဖြဲ႔စည္းသည့္ တရားရံုးအမ်ိဳးအစားတစ္ခု ျဖစ္ပါသည္။ 

ယင္းဥပေဒအခန္း(၆)တြင္  ရဲတရားရံုးသည္ အရာခံ၊အႀကပ္၊တပ္သားတစ္ဦးအား အက်ဥ္းနည္းျဖင့္စစ္ေဆးခြင့္ရွိၿပီး ၀န္ထမ္းအျဖစ္မွ ထုတ္ပစ္ျခင္း၊ ရာထူးမွရပ္စဲျခင္း၊စသည့္၀န္ထမ္းဆိုင္ရာျပစ္ဒဏ္မ်ားႏွင့္ ရဲအခ်ဳပ္၌္-၃ လထိ ေထာင္ဒဏ္ခ် မွတ္ႏိုင္သည့္အခြင့္အာဏာကို ရဲခ်ဳပ္၊ျပည္နယ္တိုင္းရဲတပ္ဖြဲ႔မွဴးတို႔အား အပ္ႏွင္းထားေႀကာင္း ေတြ႔ရပါသည္။ 

ထို႔ျပင္၊ရဲတပ္ဖြဲ႔၀င္မ်ားအား ရဲတရားရံုးျဖင့္စစ္ေဆး၍ပုဒ္မ-၃၃ အရ၊ ၀န္ထမ္းဆိုင္ရာျပစ္ဒဏ္ႏွင့္ ၃ ႏွစ္ထက္မပိုေသာ ေထာင္ဒဏ္ကို ခ်မွတ္ႏိုင္သည့္အခြင့္အာဏာရွိပါသည္။ ရဲခ်ဳပ္သည္ ရဲတရားရံုး၏ဆံုးျဖတ္ခ်က္ႏွင့္ျပစ္ဒဏ္ကိုအတည္ျပဳျခင္း၊ ေလ်ွာ့ျခင္း၊လြတ္ၿငိမ္းသက္သာခြင့္ေပးျခင္း၊ ျပဳႏိုင္ၿပီး  ရဲတရားရံုး၏ဆံုးျဖတ္ခ်က္ကို  နစ္နာသည္ဟု ယူဆသူ(ရဲတပ္ဖြဲ႔၀င္)၏   အသနားခံစာရရွိပါက ျပည္ထဲေရး၀န္ႀကီးသည္လည္း ျပစ္ဒဏ္ကို ေလွ်ာ့ျခင္း၊ေျပာင္းလဲျခင္း၊ လြတ္ၿငိမ္း သက္သာခြင့္ျပဳျခင္း၊ ပယ္ဖ်က္္ျခင္း၊ စသည့္အခြင့္အာဏာမ်ားကို ယင္းဥပေဒပုဒ္မ-၅၆ အရ က်င့္သံုးေဆာင္ရြက္ခြင့္ရွိပါသည္။

ယင္းဥပေဒအရ ၀န္ႀကီး၏ဆံုးျဖတ္ခ်က္ကို ျပင္ဆင္ေျပာင္းလဲရန္၊အယူခံရန္ မည္သည့္တရားရံုးကိုမွ် အခြင့္အာဏာ အပ္ႏွင္းသည္ကို မေတြ႔ရသျဖင့္ ၀န္ႀကီး၏ဆံုးျဖတ္ခ်က္သည္ “အၿပီးအျပတ္အတည္”(Coclusive Proof)ျဖစ္ပါသည္။

“ျပစ္ဒဏ္မွလြတ္ၿငိမ္းသက္သာခြင့္”ဆိုသည္မွာ အေျခခံဥပေဒပုဒ္မ-၂၀၄(က)အရ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတအား အပ္ႏွင္း အခြင့္အာဏာႏွင့္ အလားသ႑ာန္တူပါသည္။

၂၀၁၈ ခုႏွစ္တြင္ ရဲတရားရံုးက ဒုရဲမွဴးတစ္ဦးကို ေထာင္ဒဏ္ခ်မွတ္ခဲ့ျခင္း၊ ေက်ာက္ဆည္ၿမိ့ဳနယ္၌ သစ္ခိုးသယ္သူတို႔ ကိုဖမ္းဆီးရမိၿပီးမွျပန္လႊတ္ေပးခဲ့မႈတြင္ နယ္ထိန္းအရာရွိႏွင့္ရဲစခန္းမွဴးတို႔အား ေထာင္ဒဏ္ခ်မွတ္ခဲ့ျခင္းတို႔ကို  သတင္းေဖာ္ျပ ခ်က္မ်ားအရ သိရပါသည္။ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒႏွင့္အညီ တရားစီရင္ေရးအာဏာအပ္ႏွင္းခံရသည့္တရားရံုးမ်ားက က်င့္သံုး ႏိုင္သည့္အခြင့္အာဏာကို ရဲစည္းကမ္းထိန္းသိမ္းေရးဥပေဒအရ ရဲတရားရံုးမ်ားကလည္းက်င့္သံုးလ်က္ရွိသည္ဟုဆိုရပါမည္။

ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒပုဒ္မ-၂၉၃ တြင္ ႏိုင္ငံေတာ္၏တရားစီရင္ေရးဆိုင္ရာရံုးမ်ားကို ဤသို႔ဖြဲ႔စည္းထားပါသည္။
(က)ျပည္ေထာင္စုတရားလႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္၊ျပည္နယ္/တိုင္းေဒသႀကီးတရားလႊတ္ေတာ္မ်ား၊ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရတိုင္းတရားရံုးမ်ား၊ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရေဒသတရားရံုးမ်ား၊ခရိုင္တရားရံုးမ်ား၊ၿမိ့ဳနယ္တရားရံုးမ်ားႏွင့္ ဥပေဒအရတည္ေထာင္ေသာ အျခားတရားရံုးမ်ား၊
(ခ) စစ္ဘက္ဆိုင္ရာတရားရံုးမ်ား၊
(ဂ)ႏိုင္ငံေတာ္ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒဆိုင္ရာခံုရံုး၊
ယင္းတရားရံုးအမ်ိဳးအစား သံုးမ်ိဳးကိုသာလွ်င္ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒက အသိအမွတ္ျပဳၿပီး အျခားမည္သည့္တရားရံုး အမ်ိဳးအစားကိုမွ် အသိအမွတ္ျပဳထားေႀကာင္း မေတြ႔ရပါ။

ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒပုဒ္မ-၂၉၄ တြင္၊ (စစ္ဘက္ဆိုင္ရာတရားရံုးမ်ားႏွင့္ ႏိုင္ငံေတာ္ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒဆိုင္ရာခံု ရံုး၏စီရင္ပိုင္ခြင့္အာဏာမ်ားကိုမထိခိုက္ေစဘဲ) ျပည္ေထာင္စုတရားလႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္သည္ ႏိုင္ငံေတာ္၏အျမင့္ဆံုးတရားရံုးျဖစ္ ေႀကာင္း၊အတိအလင္းျပဌာန္းပါသည္။

အေျခခံဥပေဒပုဒ္မ၁၈(က)တြင္ ႏိုင္ငံေတာ္၏တရားစီရင္ေရးအာဏာကို ျပည္ေထာင္စု တရားလႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္၊တရားလႊတ္ေတာ္မ်ား၊ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ စီရင္စုတရားရံုးမ်ားအပါအ၀င္ အဆင့္ဆင့္ေသာတရားရံုး မ်ားကိုသာ ခြဲေ၀အပ္ႏွင္းေႀကာင္း ေဖာ္ျပထားၿပီး (အျခား)မည္သည့္ဌာန အဖြဲ႔အစည္းကိုမွ် ခြဲေ၀အပ္ႏွင္းေႀကာင္း မေတြ႔ရပါ။ 

အေျခခံဥပေဒပုဒ္မ-၂၉၃(က)တြင္ “ဥပေဒအရတည္ေထာင္ေသာအျခားတရားရံုးမ်ား” ဟူသည့္ စကားရပ္ ပါရွိေနရာ 
ယင္းစကားရပ္ကို္ အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုျခင္းမျပဳသျဖင့္ ရဲတရားရံုးသည္ကေလးသူငယ္တရားရံုး၊ စည္ပင္သာယာတရားရံုး၊စသည္ တို႔ကဲ့သို႔ “အျခားတရားရံုးမ်ား”ဟူသည့္စကားရပ္တြင္ အႀကံဳး၀င္ျခင္းရွိမရွိ ဆင္ျခင္ရန္ရွိပါသည္။

အေျခခံဥပေဒပုဒ္မ၂၉၅(ဃ)အရ  ျပည္ေထာင္စု တရားလႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္သည္ ျပည္နယ္/တိုင္းေဒသႀကီး၊ တရားလႊတ္ ေတာ္မ်ား၏စီရင္ခ်က္မ်ားကို ဆံုးျဖတ္ႏိုင္ေသာအယူခံမႈကို စီရင္ပိုင္ခြင့္ရွိပါသည္။ ထို႔ျပင္ “အျခားတရားရံုးမ်ားက ခ်မွတ္ေသာ စီရင္ခ်က္မ်ားကိုလည္း ဥပေဒႏွင့္အညီစီရင္ဆံုးျဖတ္ႏိုင္သည့္ အယူခံမႈစီရင္ပိုင္ခြင့္အာဏာရွိသည္”ဟုျပဌာန္းထားပါသည္။
ရဲတရားရံုးအပါအ၀င္၊ရဲခ်ဳပ္၊ျပည္ထဲေရး၀န္ႀကီးတို႔၏ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ကို ျပည္ေထာင္စုတရားလႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္သို႔ အယူခံ ၀င္ခြင့္မရွိ၊ျပည္ေထာင္စုတရားလႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္က အယူခံမႈအျဖစ္ ႀကားနာ၊စီရင္၊ဆံုးျဖတ္ခြင့္မရွိသျဖင့္ ဤအခ်က္အရပင္လွ်င္ “အျခားတရားရံုးမ်ား” ဟူသည့္စကားရပ္တြင္ “ရဲတရားရံုးမ်ား” သည္ အႀကံဳးမ၀င္ဟု ဆိုရပါမည္။

“အမႈမ်ားတြင္ ဥပေဒအရ ခုခံေခ်ပခြင့္ႏွင့္အယူခံပိုင္ခြင့္ရရွိေရး”သည္ အေျခခံဥပေဒ၏အေျခခံမူတစ္ရပ္ျဖစ္ေစကာမူ ရဲတရားရံုးမ်ား၏ဆံုးျဖတ္ခ်က္ကို အယူခံပိုင္ခြင့္မရွိသျဖင့္ တစ္သီးတစ္ျခားျဖစ္ေနသည္။သို႔ျဖစ္ရာ အေျခခံဥပေဒအရ ဖြဲ႔စည္း သည့္တရားရံုး(၃)မ်ိဳးတြင္ ရဲတရားရံုးအႀကံဳး၀င္ျခင္းမရွိ၊အေျခခံဥပေဒကအသိအမွတ္ျပဳခ့ဲျခင္းမရွိဟုေကာက္ယူရန္ရွိပါသည္။

 ထို႔ျပင္၊အေျခခံဥပေဒပုဒ္မ-၂၁(ခ)တြင္“တရားရံုး၏ခြင့္ျပဳခ်က္မရရွိက ႏိုင္ငံသားတစ္ဦးကို-၂၄ နာရီထက္ေက်ာ္လြန္၍ ခ်ဳပ္ေႏွာင္ထားခြင့္မရွိေစရ”ဟု အတိအလင္းျပဌာန္းပါသည္။
 ပုဒ္မ-၃၇၆ တြင္လည္း အလားတူ ျပဌာန္းပါသည္။

သို႔ေသာ္၊ရဲစည္းကမ္းထိန္းသိမ္းေရးဥပေဒပုဒ္မ ၁၀ တြင္ “ဖမ္းဆီးထားသည့္ ရဲတပ္ဖြဲ႔၀င္တစ္ဦးအား ရဲတပ္ရင္းမွဴး၊သို႔ မဟုတ္-ခရိုင္ရဲတပ္ဖြဲ႔မွဴးက ၂၄နာရီထက္ေက်ာ္လြန္ၿပီး ၇ ရက္အထိခ်ဳပ္ေႏွာင္ခြင့္ရွိေႀကာင္း၊ျပည္နယ္/တိုင္းရဲတပ္ဖြဲ႔မွဴးကမူ -၇ ရက္ထက္ေက်ာ္လြန္ၿပီး-၃၀ ရက္အထိခ်ဳပ္ေႏွာင္ထားခြင့္ရွိေႀကာင္း၊ျပဌာန္းခဲ့ပါသည္။ ယင္းမွာအေျခခံဥပေဒ၏“စံ”ႏွင့္ဆန္႔က်င္ ေနျခင္း ရွိမရွိ၊“ႏိုင္ငံသားတစ္ဦး၏မူလအခြင့္အေရး”ကိုထိပါးျခင္းရွိမရွိ၊ စဥ္းစားဖြယ္ရာ ျဖစ္ပါသည္။

၂၀၁၁ခုႏွစ္က ျပည္ထဲေရး၀န္ႀကီးဌာနသည္ ၿမိ့ဳနယ္ခြဲအုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွဴး (၂၇)ဦးကို ပထမတန္းရာဇ၀တ္တရားစီရင္ေရး အာဏာအပ္ႏွင္းရန္ ျပည္ေထာင္စုတရားလႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္သို႔ အေႀကာင္းႀကားစာပို႔ခဲ့ပါသည္။ျပည္ေထာင္စုတရားလႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္ သည္  ထိုကိစၥကို ႏိုင္ငံေတာ္ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒဆိုင္ရာခံုရံုးသို႔ အဆံုးအျဖတ္ခံယူရန္  တင္သြင္းလႊာအမွတ္-၁/၂၀၁၁ ျဖင့္ တင္ျပခဲ့ပါသည္။ 

ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒဆိုင္ရာခံုရံုးက ႏွစ္ဖက္ႀကားနာၿပီးေနာက္ “ႏိုင္ငံေတာ္အေျခခံမူမ်ားအရ ဥပေဒျပဳေရး၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး၊တရားစီရင္ေရးအာဏာမ်ားကို ပိုင္းျခားသံုးစြဲရမည္ျဖစ္ေႀကာင္း” သံုးသပ္ၿပီး  “ ၿမိ့ဳနယ္ခြဲအုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွဴးမ်ားအား အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာအျပင္ တရားစီရင္ေရးအာဏာကိုပါအပ္ႏွင္းမည္ဆိုပါက
 ျပည္ေထာင္စုသမၼတျမန္မာႏိုင္ငံ၊ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခ ခံဥပေဒႏွင့္ ညီညြတ္မႈရွိမည္မဟုတ္ေႀကာင္း” ဆံုးျဖတ္ေပးခဲ့သည္ကို ေတြ႔ရပါသည္။

အေျခခံဥပေဒတြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲတပ္ဖြဲ႔၊ျပည္ထဲေရး၀န္ႀကီးတို႔ကို တရားစီရင္မႈအာဏာ အပ္ႏွင္းခဲ့ျခင္းမရွိပါ။ သို႔ေသာ္ ျမန္မာနိုင္ငံရဲတပ္ဖြဲ႔စည္းကမ္းထိန္းသိမ္းေရးဥပေဒက ရဲတရားရံုးမ်ားအား တရားစီရင္မႈအခြင့္အာဏာ အပ္ႏွင္းသည့္သေဘာ ေတြ႔ရပါသည္။ရဲတရားရံုးမ်ားႏွင့္ယင္းတို႔ကက်င့္သံုးလ်က္ရွိသည့္အခြင့္အာဏာသည္ အေျခခံဥပေဒပုဒ္မ၁၈(က)အရ ျပည္ ေထာင္စုတရားလႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္ႏွင့္အဆင့္ဆင့္ေသာတရားရံုးမ်ားသို႔သာအပ္ႏွင္းသည့္ “တရားစီရင္ေရးအာဏာ”ကို က်င့္သံုး ရာ ေရာက္မေရာက္၊ျပန္လည္စိစစ္သင့္ပါသည္။ 

ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒသည္ ႏိုင္ငံအတြင္းရွိဥပေဒအားလံုး၏အေျခခံျဖစ္ရာ မည္သည့္ဥပေဒမွ်ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ႏွင့္ဆန္႔က်င္၍လည္းေကာင္း၊ကြဲလြဲ၍လည္းေကာင္း၊တစ္သီးတစ္ျခားရပ္တည္ရန္ မျဖစ္ႏိုင္သည္မွာ ယံုမွားဖြယ္မရွိပါ။ 

ျမန္မာႏိုင္ငံရဲတပ္ဖြဲ႔စည္းကမ္းထိန္းသိမ္းေရးဥပေဒတည္ရွိေစလိုပါက အေျခခံဥပေဒကို ျပင္ဆင္ရန္ရွိမည္ျဖစ္ပါသည္။
ယင္းကိစၥအလို႔ငွာ အေျခခံဥပေဒကိုျပင္ဆင္ရန္မလိုအပ္ပါက ရဲတရားရံုးဖြဲ႔စည္း၍ ျပစ္မႈထင္ရွားစီရင္ႏိုင္သည့္ 
ရဲစည္းကမ္းထိန္းသိမ္းေရးဥပေဒကို ျပင္ဆင္ရန္ရွိမည္ျဖစ္ပါသည္။

ဥပေဒျပဳလႊတ္ေတာ္မ်ားႏွင့္ဥပေဒပညာရွင္တို႔သည္ ပိုမိုေကာင္းမြန္ ေအာင္ ႀကံဆလ်က္ တစ္နည္းနည္း စီမံေဆာင္ရြက္သင့္ပါေႀကာင္း ေလးေလးစားစား အႀကံျပဳ တိုက္တြန္းလိုက္ပါသည္။

ေျပလြင္ျမင့္

7 day daily news
12 feb 2019



သူရူးမှု စစ်ဆေးစီရင်ခြင်းအကြောင်း သိမှတ်ဖွယ်ရာများ

 အချို့သော အမှုအခင်းတွေမှာ ရူးသွပ်တဲ့ တရားခံတွေ ပါလာတာကို တစ်ခါတစ်ရံ ကြုံတွေ့ရတတ်ပါတယ်။ ကျွန်တော်ကိုယ်တိုင် စိတ်ဝင်စားမိတာက အဲဒီလို သူရူးမှု...