"ေဒဝါရီ" ခံျခင္း ဆုိတာဘာလဲ?
ဦးမ်ိဳးတင့္
"လူ မြဲ မႈ မ်ား" ႏွင့္ အနာဂါတ္ကာလအတြက္ သမိုင္းကေတာင္းဆိုလာသည့္ ႀကိဳတင္ ေလ့လာ ထားသင့္ေသာ ဥပေဒမ်ား
ယေန႔ တရားစီရင္ေရးဆိုင္ရာ ဝန္းက်င္တြင္"လူမြဲမႈ"ဟု ဆိုလၽွင္-
-- တရားမက်င့္ထုံးဥပေဒ၊ အမိန္႔ ၃၃ ႏွင့္ အမိန္ ၄၄ ျပဌာန္းခ်က္မ်ားပါ မူလမႈႏွင့္ အယူခံမႈမ်ားအတြက္ ရုံးခြန္
(Court fees) ထမ္း ေဆာင္ျခင္းကိုသာ ကင္းလြတ္ခြင့္ျပဳသည့္ Pauper suit
ႏွင့္
-- ၁၉၀၆ခုႏွစ္ ရန္ကုန္ လူမြဲ အျဖစ္ ခံယူျခင္းဆိုင္ရာဥပေဒ
-- ၁၉၂၀ခုႏွစ္ ျမန္မာႏိုင္ငံ လူမြဲအျဖစ္ခံယူျခင္းဆိုင္ရာဥပေဒ တစ္ခုခုအရ လူပုဂၢိဳလ္ သို႔မဟုတ္ စီးပြားေရးအဖြဲ႕
အစည္း/အသင္းအဖြဲ႕တစ္ခုအေနျဖင့္ ေႂကြးၿမီမ်ားကို မေပး ဆပ္ႏွိုင္ေသာေၾကာင့္ "ေဒဝါရီ"ခံေစသည့္ လူမြဲခံ
အမႈ Suit for go into liquidation (insolvency)
တိုကို ပိုင္းျခားသိရွိ သတိျပဳမိသူ နည္းပါးသြားသည္ကို ေတြ႕ျမင္ ႏွိုင္ပါသည္။
ယင္းသို႔ သတိမမူမိၾကသည္မွာလည္း ႏိုင္ငံေတာ္၏ ျဖတ္သန္းလာသည့္ ႏိုင္ငံေရး လမ္းေၾကာင္းအရ ၁၉၆၂ခုႏွစ္မွစ၍ ဆိုရွယ္လစ္ စီးပြားေရးစံနစ္ကို စတင္က်င့္သုံးခဲ့သည္ခဲ့ သည္ႏွင့္အညီ--
(၁) ပုဂၢလိကပိုင္စီးပြားေရးစံနစ္မ်ာကို ခ်ဳပ္ၿငိမ္းေစ၍ ျပညိသူပိုင္စီးပြားေရးစံနစ္ကို က်င့္သုံးခဲ့ျခင္း၊
(၂) ေျပာင္းလဲလာသည္ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈ(inflation)ကို လ်စ္လ်ဴရႈ့ကာ ေငြလဲလွယ္မႈ ႏွန္းမ်ား
အရ ဥပေဒျပဌာန္းခ်က္ပါ ေငြေၾကးပမာဏကို ကာလႏွင့္ေလ်ာ္ညီစြာ ျပဳျပင္ရန္ အားနည္း ခဲ့ျခင္း၊
(၃) ရုံးခြန္ကင္းခြင့္အတြက္ အမႈသည္၏ အနိမ့္ဆုံး ပိုင္ဆိုင္မႈတန္ဘိုး (စံႏႈန္း)ကို ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲေပးရန္
ပ်က္ကြက္ခဲ့ျခင္း
တို႔ေၾကာင့္ ပုဂၢလိက စီးပြားေရးကုမၸဏီ အသင္းအဖြဲ႕မ်ား ေပ်ာက္ကြယ္သြားျခင္း၊ လူပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးခ်င္းက လူမြဲအျဖစ္ခံယူရန္ သတ္မွတ္ထားသည့္ ပိုင္ဆိုင္ခြင့္ဆိုင္ရာ ေငြေၾကး ပမာဏကို ေငြေဖာင္းပြလာသည့္(inflation) ႏႈန္းႏွင့္အညီ ေျပာင္းလဲသတ္မွတ္ရန္ ပ်က္ကြက္ ခဲ့ျခင္းတို႔ေၾကာင့္--
(က) ကုမၸဏီႏွင့္ ကုမၸဏီလီမီတက္မ်ား ေပ်ာက္ကြယ္သြားျခင္း
(ခ ) လူပုဂၢိဳလ္ တစ္ဦခ်င္း၏ အနည္းဆုံးပိုင္ဆိုင္မႈပမာဏ ကန္႔သတ္ခ်က္အရ insolvency ႏွင့္ pauper
အခြင့္အေရး ေတာင္းဆိုရန္ မျဖစ္ႏွိုင္ ေတာ့ျခင္း
တို႔ေၾကာင့္ ဟုသာ သုံးသပ္ေတြ႕ရွိႏွိုင္ပါသည္။
အထက္အပိုဒ္ပါ အခ်က္မ်ားေၾကာင့္ တရားရုံးမ်ားတြင္ အေရးဆိုမႈ နည္းပါးလာသည့္အခါ ရုံးထိုင္တရားသူႀကီး မ်ား ေရွေနေရွ႕ရပ္မ်ား တြင္လည္း လက္ေတြ႕အေတြ႕အၾကဳံနည္းပါးလာရာမွ လုပ္ထုံးလုပ္နည္းအဆင့္ဆင့္ႏွင့္ ကင္းကြာ လာျခင္းတို႔ ျဖစ္ေပၚခဲ့သည္ ဟု သုံးသပ္ေတြ႕ရွိရပါသည္
ယေန႔အခ်ိန္အခါတြင္ ႏိုင္ငံေတာ္သည္ ႏိုင္ငံေရးျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲမႈႏွင့္အတူ လူမႈစီးပြါး စံနစ္(social econo rmic system)မ်ားကိုလည္း ဟန္ခ်က္ညီညီ ေျပာင္းလဲလၽွက္ ရွိရာ က်ငိ့သုံးလၽွက္ရွိသည့္ လြတ္လပ္စြာ ကုန္သြယ္ ေရး စံနစ္(free trade system) ေစ်းကြက္စီးပြားေရးစံနစ္( market oriented system)တို႔ေၾကာင့္ ပုဂၢလိ က စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ား ရွင္သန္ ဖြံ႕ၿဖိဳးလာမည္မွာလည္း မလြဲဧကန္ပင္ျဖစ္ပါသည္။
ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံ၏ စီးပြားေရး ဦးေမာ့လာေစရန္ ျပည္တြင္း/ျပည္ပ ပုဂၢလိကပိုင္ႏွင့္ ျပည္သူပိုင္စီးပြားေရး လုပ္ငန္း မ်ား ဟန္ခ်က္ညီညီ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ရန္ လိုအပ္သည္ျဖစ္ရာ ျပည္ရင္းႏွီးျမႇတ္ႏွံမႈမ်ား ျပည္တြင္းသို႔ စီးဝင္လာေစေရး အတြက္ စီးပြားေရးဆိုင္ရာ ေရခံေျမခံ ေကာင္းမ်ားကို ႏိုင္ငံေတာ္က ျပင္ဆင္ရန္ လိုအပ္လာပါသည္။
သို႔ျဖစ္၍ ႏိုင္ငံေတာ္သည္ စီးပြားေရးႏွင့္သက္ဆိုင္သည့္ --
- ရင္းႏွီးျမႇတ္ႏွံမႈဆိုင္ရာဥပေဒမ်ား
- ဥာဏ္ရည္ဥာဏ္ေသြး ႏွင့္စပ္လ်ဥ္းသည့္ မူပိုင္ခြင့္ဆိုင္ရာဥပေဒမ်ား
- အလုပ္ရွင္ အလုပ္သမားဆိုင္ရာဥပေဒမ်ား
- အႏုညာတခုံရုံးဆိုင္ရာဥပေဒမ်ား
- အခြန္အေကာက္ဆိုင္ရာ ဥပေဒမ်ား
ကိုေရးဆြဲျပဌာန္းၿပီးျဖစ္သကဲ့သို႔
- ျမန္မာႏိုင္ငံ ကုမၸဏီမ်ားအက္ဥပေဒ(The Myanmar Companies Act,
1914)
- ရန္ကုန္ လူမြဲအျဖစ္ခံယူျခင္းဆိုင္ရာဥပေဒ( Yangon Insolvency Act,
1906)
- ျမန္မာႏိုင္ငံလူမြဲအျဖစ္ခံယူျခင္းဆိုင္ရာဥပေဒ(Myanmar Insolvency Act,
1920)
တို႔ကိုလည္း ေခတ္စံနစ္ႏွင့္ စံႏႈန္း ကိုက္ညီစြာ ျပင္ဆင္ေရးဆြဲရန္ စီစဥ္ေဆာင္ရြက္လၽွက္ ရွိၿပီျဖစ္ပါသည္။
ယင္းဥပေဒမ်ားတြင္ ဥပေဒပညာရွင္မ်ား ေရွ႕ေနမ်ား ႏွင့္ စာရင္းအင္း ကၽြမ္းက်င္သူမ်ား၏ အခန္းကဏၰသည္ စီးပြားေရးဆိုင္ရာ ျပႆနာမ်ား ေျဖရွင္းရာတြင္ အေရးပါေသာ ေနရာမ်ားမွ ပုဂၢိဳလ္မ်ား ျဖစ္လာၾကမည္ ျဖစ္ပါသည္။
ဥပမာ --
-- ခုံသမာဓိလူႀကီးမ်ား(Arbitrators)၊
-- ပစၥည္းထိန္း/စာရင္းရွင္းအရာရွိ (Liquidators)မ်ား၊
-- စီးပြားေရးမႈခင္းဆိုင္ရာ ေရွ႕ေနႀကီးမ်ား စသည္ စသည္ ! ! လုပ္ငန္းတာဝန္မ်ားျဖစ္ပါသည္။
သို႔ျဖစ္၍ အဆိုပါမႈခင္းမ်ားတြင္ ပါဝင္ထမ္းေဆာင္ၾကရမည့္ တရားသူႀကီးမ်ား၊ လူငယ္ ဥပေဒပညာရွင္မ်ားအေနျဖင့္ ေျပာင္းလဲလာမည့္ လူမႈစီးပြားစံနစ္ႏွင့္အညီ က်ရာတာဝန္မ်ားကို ကၽြမ္းက်င္ပိုင္ႏိုင္စြာ ေဆာင္ရြက္ႏွိုင္ေရးအတြက္ႀကိဳတင္၍ မ်က္ေျခမျပတ္ ေလ့လာထားသင့္ပါ ေၾကာင္း အၾကံျပဳ လိုက္ပါသည္ - - -
(အျပဳသေဘာ ေဆြးေႏြး အၾကံျပဳျခင္းသာ ျဖစ္ပါသည္)
ဆရာ ဦးမ်ိဳးတင့္