Saturday, June 10, 2017

တရားေရးမ႑ိဳင္ရဲ႕အထက္မွာ တရားဥပေဒမွအပ (၁)

No one is above the law.


အလြန္ဂုဏ္က်က္သေရ ႐ွိပါတယ္။  ေရႊလင္ပန္းနဲ႔ အခ်င္းေဆးခဲ့သူတို႔ေရာ၊  ေစ်းေထာင့္ ကင္းတဲကို ေျခကန္ေမြးခဲ့သူတို႔ပါ  'လွည္းေန ေလွေအာင္း ျမင္းေဇာင္း မက်န္' ႏွစ္သက္ လိုလားႏိုင္ၾကတဲ့ ဥပေဒ ဆို႐ိုး (Legal Maxim) တစ္ခုပဲ ျဖစ္ပါတယ္။  တရားဥပေဒရဲ႕ ေ႐ွ႕မွာက္မွာ မ်က္ႏွာႀကီးငယ္မေရြး၊  ဆူႀကံဳနိမ့္ျမင့္ မဟူ  တန္းတူညီမွ် ႐ွိၾကရမယ္ ဆိုတာ လူအမ်ားစုႀကီးရဲ႕ ဆႏၵ လိုအင္ပဲ ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။

ဟိုတုန္းခါက နန္းေတာ္တိုင္ကို ထုံးသုတ္ခဲ့မိတဲ့အတြက္ သူ႕လက္ညိႇဴးကို သူကိုယ္တိုင္ ျဖတ္ပစ္ခဲ့တဲ့ ဘုရင္တစ္ပါး ႐ွိခဲ့ဖူးပါတယ္။  မေတာက္တေခါက္ အာဏာပါ၀ါေလးေတြ ျပျပၿပီး ေဆာင့္ၾကြားၾကြား လာမလုပ္နဲ႔၊  ဘုရင္ ဧကရာဇ္ျဖစ္တဲ့ ငါကိုယ္ေတာ္ေတာင္မွ ဥပေဒရဲ႕ အထက္မွာ ခြထိုင္မေနဘူး ဆိုတဲ့ သေဘာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။  ဥပေဒ 'ျပဳ'တဲ့ ဘုရင္ဧကရာဇ္ ကိုယ္တိုင္ေတာင္မွ သူ'ျပဳ'တဲ့ ဥပေဒ ျပဌာန္းခ်က္ကို ခ်ိဳးေဖာက္ခဲ့မိလို႔ သူ႕အျပစ္ဒဏ္ကို သူ ေက်ေက်နပ္နပ္ ခံယူတယ္ ဆိုတဲ့ သေဘာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။


ရခိုင္ဘုရင္မင္းထီးလို႔ ထင္ပါတယ္။  သူဟာ ဒီေနရာမွာေတာ့ တရားမွ်တမႈ၊ သာနာညီမွ်မႈ နဲ႔ ေကာင္းျမတ္တဲ့ ကိုယ္က်င့္တရား (Justice, Equity and Good Conscious) တို႔ရဲ႕ ဥဒါဟ႐ုဏ္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

++++++++++++++++++++++++++++++

လူတစ္ဦးခ်င္းစီရဲ႕ အတြင္းပိုင္း အက်ဆုံး အဇၥ်တၱ သႏၱာန္မွာ တရားမွ်တမႈကို ႏွစ္သက္လိုလား တဲ့ ဆႏၵအညြန္႔ အေညႇာက္ကေလးေတြ ပုန္းခိုတြယ္ၿငိ ေနတတ္ပါတယ္။  သူတစ္ပါးရဲ႕ ဥစၥာပစၥည္းကို မတရား သျဖင့္ လုယက္တိုက္တိုက္ေလ့ ႐ွိတဲ့ လူဆိုးဓားျပမ်ား ေတာင္မွ တိုက္ရာပါပစၥည္းကို ခြဲေ၀ယူၾကတဲ့ အခါ ညီတူမွ်တူ ျဖစ္ခ်င္တတ္ပါတယ္။  မညီမမွ်လို႔ လက္နက္ခြန္အားနဲ႔ ေျဖ႐ွင္းၾကရင္း 'အမႈေပၚ'ခဲ့ရ တာေတြလည္း အပုံအပင္ ႐ွိပါတယ္။

ဘုရားဒကာ၊ ေက်ာင္းဒကာ ျဖစ္မွရယ္ မဟုတ္ပါဘူး။  ဘယ္သူမဆို တရားမွ်တမႈကို ႏွစ္လိုတဲ့ သဘာ၀ ႐ွိတတ္တယ္ ဆိုတာကိုေတာ့ျဖင့္ အျငင္းပြားစရာ မ႐ွိေလာက္ပါဘူး။

++++++++++++++++++++++++++++++

သာမန္အားျဖင့္ -

ဥပေဒ ဆိုတာ တျဖည္းျဖည္း ေျပာင္းလဲ (ယဥ္ေက်း) လာခဲ့တဲ့ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းရဲ႕ လိုအင္၊ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းရဲ႕ ေမွ်ာ္မွန္းခ်က္တို႔နဲ႔အညီ လူေတြရဲ႕ အျပဳအမူ စ႐ိုက္သဘာ၀နဲ႔ အေတြ႕အႀကံဳ မ်ားထဲက သင္ခန္းစာ ထုတ္ယူၿပီး က်င့္၀တ္သဖြယ္ တည္ေဆာက္လာခဲ့ရာက မျဖစ္မေန လိုက္နာ က်င့္ေဆာင္ရမယ့္ ျပဌာန္းခ်က္ေတြ အျဖစ္ ဥပေဒျပဳပိုင္ခြင့္ ႐ွိသူတို႔က အေကာင္းဆုံး ေရးသား ေၾကညာထားခ်က္ ေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

သို႔ေပမယ့္  ဥပေဒ ဟူသမွ်တို႔ဟာ အသင့္ေလ်ာ္ဆုံး၊ အမွ်တဆုံး၊ အေကာင္းဆုံး အျဖစ္ ဘယ္လိုပဲ ျပဌာန္းထားထား၊  အခါကာလနဲ႔ ေနရာေဒသ တို႔ကို လြန္ေျမာက္ၿပီး အစဥ္ ထာ၀ရ ညီမွ် ျပည့္စုံေနတဲ့ အမွန္တရားေတာ့ ျဖစ္ခဲ့ဟန္ မတူပါဘူး။  ဒါေၾကာင့္ လိုအပ္တဲ့အခါ ျပင္ဆင္ရပါတယ္။  လိုအပ္တဲ့အခါ ပယ္ဖ်က္ ရပါတယ္။  လိုအပ္တဲ့အခါ ျဖည့္စြက္ရပါတယ္။  လိုအပ္တဲ့အခါ အသစ္ ေရးဆြဲ ျပဌာန္းရပါတယ္။  ဥပေဒ ဆုိတာလည္း စင္စစ္ သမုတိသေဘာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ဘယ္ဥပေဒပဲ ျဖစ္ျဖစ္၊ မျပင္ဆင္၊ မပယ္ဖ်က္၊ မျဖည့္စြက္ေသးဘဲ အတည္ျဖစ္ေန သမွ်ေတာ့ျဖင့္ လိုက္နာၾကရပါတယ္။  ဥပေဒျပဳ ပိုင္ခြင့္႐ွိသူတို႔ ကိုယ္တိုင္လည္း အတည္ျဖစ္ေနသမွ် ဥပေဒေတြကို လိုက္နာၾက ရပါတယ္။  တရားဥပေဒရဲ႕ ေ႐ွ႕ေမွာက္မွာ ဘယ္သူမဆို တန္းတူညီမွ် ႐ွိၾကရပါတယ္။

++++++++++++++++++++++++++++++

(Rule of Law) ဆိုတဲ့ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရး ဆိုရာမွာ အဓိက လိုအပ္ခ်က္ ႏွစ္ခ်က္ ႐ွိပါတယ္။  တစ္ခ်က္က ဥပေဒနဲ႔အညီ လြတ္လပ္စြာ တရားစီရင္ေရးပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ဥပေဒရဲ႕ေ႐ွ႕ေမွာက္မွာ မည္သူမဆို တန္းတူညီမွ် ႐ွိေစေရး ဆိုတာကို လိုအပ္သေလာက္ အက်ဥ္း႐ုံး ေဆြးေႏြးခဲ့ၿပီး ထင္ပါတယ္။ (လိုရင္ျဖည့္ပါ)

ဒုတိယအခ်က္ ျဖစ္တဲ့ လြတ္လပ္စြာ တရားစီရင္ေရး ဆိုတာ တည္ဆဲဥပေဒ ျပဌာန္းခ်က္ေတြကို မမွိန္မသုန္ ဆုပ္ကိုင္ၿပီး ျပင္ပၾသဇာအာဏာနဲ႔ အေႏွာင့္အယွက္တို႔ ကင္းစင္စြာနဲ႔ တရားစီရင္ႏိုင္ျခင္းကို ဆိုလိုတယ္လို႔ နားလည္ရပါတယ္။

(ေမာင္အုန္း ႏွင့္ ျပည္ေထာင္စုျမန္မာ ႏိုင္ငံေတာ္) (၁၉၆၆ ခုႏွစ္၊ ရာဇ၀တ္ အယူခံမႈ အမွတ္- ၅၀၆၊ တရား႐ုံးခ်ဳပ္) အမႈမွာ ေဖာ္ျပထားတာ ႐ွိပါတယ္။  'တရားသူႀကီးမ်ား၏ ၀တၱရားမွာ အမႈအေၾကာင္းကို ေသခ်ာ ေစ့ငွစြာ ေရးယူေလ့လာၿပီး ဥပေဒအရ ျပစ္ဒဏ္ေပးရမည္ ျဖစ္ေစ၊ ျပစ္ဒဏ္မွ လႊတ္ရမည္ျဖစ္ေစ၊ မိမိတို႔၏ အလုပ္၀တၱရားမ်ားကို ေဆာင္ရြက္ရမည္ ဆိုလွ်င္ ဥပေဒကို ရဲရဲ၀ံ႔၀ံ႔ လုပ္ကိုင္ျပဳ၍ ျပဳလုပ္ရမည္။  ေၾကာက္ရြံ႕ၿပီး အျခားတစ္ပါးသို႔ အမွန္ကို ေဆာင္ရြက္ရန္ တာ၀န္ မလႊဲသင့္ေပ။  တရားမွ်တမႈကို ေ႐ွး႐ႈ၍ လုပ္သားျပည္သူတို႔၏ အက်ိဳးငွာ ရဲ၀ံ႔ေသာ သတၱိျဖင့္ ေဆာင္ရြက္ရန္ လိုေပသည္' တဲ့။

ျမန္မာ့ဆို႐ွယ္လစ္ လမ္းစဥ္ပါတီ တစ္ေခတ္က ျပည္သူ႕တရားသူႀကီး အဖြဲ႕ ဥကၠ႒အျဖစ္ တာ၀န္ယူခဲ့ဖူးတဲ့ သူရ ဦးေအာင္ေဖကေတာ့ 'တရားသူႀကီးဆိုတာ (Mental Courage) လို႔ေခၚတဲ့ စိတၱသတၱိ ႐ွိဖို႔ လိုတယ္၊  စိတၱသတၱိ ဆိုတာ ကာယသတၱိထက္ ပိုၿပီး အေရးႀကီးတယ္' လို႔ ေျပာခဲ့ဖူးပါတယ္။

မၾကာေသးခင္က သမၼတေဟာင္း ဦးဘဦးရဲ႕ (My Burma) ကို ကၽြႏု္ပ္၏ ျမန္မာႏိုင္ငံ ဆိုၿပီး စိန္၀င္းစိန္ ဘာသာျပန္ထားတဲ့ စာအုပ္ကို ဖတ္ရပါတယ္။

အဲဒီစာအုပ္မွာ ေဒါက္တာ ဘေမာ္ အဓိပတိလုပ္တဲ့ ဂ်ပန္ေခတ္ တရားစီရင္ေရးကို လွစ္ခနဲ ျမင္ရ ပါတယ္။  အဲဒီအခါတုန္းက ဦးဘဦးဟာ တရားလႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္ တရားသူႀကီး ျဖစ္ပါတယ္။  တရားလႊတ္ေတာ္ကို အယူခံ ၀င္ေရာက္လာတဲ့ အမႈေတြကို ေလ့လာၾကည့္ တဲ့အခါ ဂ်ပန္စစ္ပုလိပ္ေတြက သူတို႔ကို ဆန္႔က်င္တဲ့ ျမန္မာမ်ိဳးခ်စ္ ပုဂၢိဳလ္ေတြကို လက္သည္းခြံခြါ၊ ေဇာ္ထိုးဆြဲ၊ ေနလွန္း၊ ဆားပက္ၿပီး (ဥပေဒနဲ႔ မညီညြတ္ဘဲ) မတရား ရယူခဲ့တဲ့ ေျဖာင့္ခ်က္ေတြနဲ႔ ေအာက္႐ုံး တရားသူႀကီးေတြကို အဓမၼၿခိမ္းေျခာက္ အျပစ္ေပးခိုင္းေနတယ္ ဆိုတဲ့ အခ်က္ကို ေတြ႕႐ွိခဲ့တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။  ဒါေၾကာင့္ ဂ်ပန္ေခတ္ ျဖစ္တဲ့တိုင္ သင့္တင့္ေလ်ာက္ပတ္တဲ့ တရားစီရင္ေရး ျဖစ္ဖို႔ရာ သူတို႔မွာ တာ၀န္႐ွိတယ္လို႔ ခံယူတဲ့ ဦးဘဦးဟာ တရားသူႀကီးခ်ဳပ္က တစ္ဆင့္ တင္ျပၿပီး ဂ်ပန္ စစ္အာဏာပိုင္ေတြနဲ႔ ညိႇႏိႈင္းခဲ့ရတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။  (ေနာက္ေတာ့ စစ္အာဏာပိုင္ ေတြက တရားစီရင္ေရးကို ၀င္ေရာက္စြက္ဖက္ ေႏွာင့္ယွက္မႈ မျပဳဖို႔ ညႊန္ၾကားခဲ့ပါတယ္။

အေမွာင့္ပေယာဂ တစ္စုံတစ္ရာဟာ တရားေရးမ႑ိဳင္ရဲ႕ အထက္က ႀကိဳးကိုင္ျခယ္လွယ္ ေနသမွ် ဥပေဒအရ တရားမွ်တမႈ ဆိုတာလည္း ဆိတ္သုဥ္းရစၿမဲ ျဖစ္ပါတယ္။

++++++++++++++++++++++++++++++

အဂတိ(၄)ပါးအနက္ တရားသူႀကီးမ်ား အေပၚ 'ဘယာဂတိ' ျဖစ္ေစႏိုင္တဲ့ အခ်က္(၄)ခ်က္ကို ၁၉၈၀ ခုႏွစ္ ၀န္းက်င္က ထုတ္ေ၀တဲ့ 'တကၠသိုလ္ ဥပေဒ ဂ်ာနယ္'မွာ ပါ႐ွိတဲ့အတိုင္း အက်ဥ္း႐ုံးၿပီး ျပန္ေျပာလို ပါတယ္။

(၁) ျပင္ပၾသဇာ႐ွိသူ၊ ရင္းႏွီးသူမ်ားက ၄င္းတို႔ႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ အမႈသည္မ်ား အတြက္ လိုသည့္ ကိစၥမ်ားကို လုပ္ေဆာင္ေပးရန္ တရားသူႀကီးမ်ားအား ခိုင္းေစေျပာၾကားျခင္း၊ ခ်ဥ္းကပ္ျခင္း။

(၂) အမႈသည္တို႔က မိမိ၏အမႈ ႐ံႈးနိမ့္ေတာ့မည္ဟု သိသည့္အခါ ထိုတရား႐ုံးက ထိုအမႈကို မစီရင္ မဆုံးျဖတ္ရေလေအာင္ အာဏာပိုင္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားႏွင့္ အေရးပိုင္ခြင့္ ႐ွိေသာ ဌာနအသီးသီးသို႔ တိုင္စာမ်ား ေပးပို႔ျခင္း။

(၃) ထိုအမႈသည္တို႔က ႐ုံးေျပာင္း ေလွ်ာက္ထားသည့္ အခါမ်ိဳးတြင္လည္း တရား႐ုံးႏွင့္ တရားစီရင္ေရး အဖြဲ႕တို႔အေပၚ ထိခိုက္နစ္နာ ေစမည့္ စြပ္စြဲခ်က္မ်ား (Accusation) ကို အေထာက္အထား မ႐ွိဘဲ မဟုတ္မမွန္ စြပ္စြဲျခင္း။

(၄) အျခားကိစၥ တစ္ရပ္မွာ တရားစစ္ေဆးေသာ တရားသူႀကီးမ်ားအား တမင္ထိပါး ပုတ္ခတ္ ေျပာဆိုျခင္း။

++++++++++++++++++++++++++++++

ဥပေဒရဲ႕ အထက္မွာ မည္သူမွ် မ႐ွိေစရ --- ဆိုတာ၊  တရားဥပေဒရဲ႕ ေ႐ွ႕ေမွာက္မွာ မည္သူမဆို တန္းတူညီမွ် ႐ွိၾကရမယ္ ဆိုတာနဲ႔ အဓိပၸာယ္ သက္ေရာက္ပုံ တူညီရပါလိမ့္မည္။  တစ္ခုခု ခ်ိဳ႕ယြင္းတဲ့အခါ တရား မွ်တမႈဟာ ပြန္းပဲ့က်ိဳးေၾက ႏိုင္တယ္ဆိုတဲ့ သေဘာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

အခ်ဳပ္အျခာအာဏာ (Sovereignty Power) ရဲ႕ အစိတ္အပိုင္း သုံးခုကို ခြဲေ၀က်င့္သုံးတဲ့ မ႑ိဳင္ႀကီး သုံးရပ္ အပါအ၀င္ တိုင္းသူျပည္သား အေပါင္းဟာ ျပင္ဆင္ပယ္ဖ်က္ျခင္း မျပဳေသးတဲ့ တည္ဆဲဥပေဒ ဟူသမွ် တို႔ကို အတိအက် လိုက္နာၾကရပါတယ္။

ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒကို ေလ့လာၾကည့္ရင္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမ႑ိဳင္၊ ဥပေဒျပဳေရး မ႑ိဳင္နဲ႔ တရားစီရင္ေရး မ႑ိဳင္တို႔ရဲ႕ အထက္မွာ ဥပေဒ ႐ွိေနတာကို ေတြ႕ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။  ဥပေဒရဲ႕အထက္မွာ ဘယ္သူမွ ႐ွိမေနတာကိုလည္း ေတြ႕ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။  မ႑ိဳင္သုံးရပ္ ဆိုတာသည္ပင္လွ်င္ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံ ဥပေဒအရ ေပၚေပါက္လာခဲ့ ရတာ ျဖစ္ပါတယ္။  ဥပေဒရဲ႕ ေအာက္မွာ အျပန္အလွန္ ထိန္းေက်ာင္းေနၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။  ဥပေဒရဲ႕ေအာက္မွာ လြတ္လပ္စြာ တည္႐ွိေနၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဆိုပါစို႔ -----။
ဥပေဒနဲ႔အညီ လြတ္လပ္စြာ တရားစီရင္တယ္ ဆိုတာကလည္း ဥပေဒဟာ တရားေရး မ႑ိဳင္ရဲ႕ အထက္က ႐ွိေနတာ ျဖစ္ပါတယ္။  တရားေရးမ႑ိဳင္ရဲ႕ အထက္မွာ ဥပေဒပဲ ႐ွိပါတယ္။  ဥပေဒရဲ႕ အထက္မွာ ဘယ္သူမွ ႐ွိမေနပါဘူး။  တရားေရးမ႑ိဳင္ရဲ႕ အထက္မွာ ဥပေဒမွအပ တစ္စုံတစ္ရာ ႐ွိေနခဲ့လို႔ ကေမာက္ကမ ျဖစ္ခဲ့တာမ်ိဳးဟ]ာ ေဒါက္တာ ဦးဘဦးတို႔ ေခတ္မွာသာမက သမိုင္းစဥ္ တစ္ေလွ်ာက္ ေပၚေပါက္ခဲ့ႏိုင္ ပါတယ္။

သမိုင္းပညာ႐ွင္  'အက္ဒြပ္ဂစ္ဘြန္း' ေျပာသလို သင္ခန္းစာ မယူႏိုင္ခဲ့ၾကတဲ့ လူႏံုလူအေတြ ကေတာ့ျဖင့္ ေခတ္တိုင္း ေခတ္တိုင္းမွာ ႐ွိတတ္ပါတယ္။


ေျပ လြင္ ျမင့္

သူရူးမှု စစ်ဆေးစီရင်ခြင်းအကြောင်း သိမှတ်ဖွယ်ရာများ

 အချို့သော အမှုအခင်းတွေမှာ ရူးသွပ်တဲ့ တရားခံတွေ ပါလာတာကို တစ်ခါတစ်ရံ ကြုံတွေ့ရတတ်ပါတယ်။ ကျွန်တော်ကိုယ်တိုင် စိတ်ဝင်စားမိတာက အဲဒီလို သူရူးမှု...