Saturday, June 17, 2017

တရားသူႀကီးေကာင္းတို႔ဟူသည္

တရားသူႀကီးေကာင္းတစ္ေယာက္ျဖစ္ဖို႔ ဘာေတြလုိအပ္ပါသလဲလို႔ ေမးသည့္အခါ တရားသူႀကီးေကာင္းတစ္ေယာက္ျဖစ္ဖို႔ဆိုလွ်င္ ဥပေဒစိတ္ထားရွိဖို႔က အဓိက အခ်က္ပါပဲလို႔ ေျဖဆုိခ်င္ပါသည္။
ဥပေဒစိတ္ထား ဥပေဒစိတ္ထားဟူသည္ ရဲရင့္ျခင္း၊ တည္ၾကည္ျခင္း၊ ႐ိုးသားေျဖာင့္မတ္ျခင္း၊ မွန္ကန္မွ်တမႈကိုလုိလားျခင္း၊ တရားသျဖင့္ျဖစ္ေစမႈကို အေလးထားျခင္း၊ အညီအမွ် ျဖစ္မႈကို ျမတ္ႏိုးျခင္း၊ ခ်ိန္ခြင္လွ်ာပမာတည့္မတ္ မွန္ကန္မႈကို တန္ဖုိးထားျခင္း၊ ဘက္ လုိက္မႈ၊ ခြဲျခားမႈကိုရြံမုန္းတတ္ျခင္း၊ မတရားမႈမမွန္ကန္မႈျပဳရမည္ကို ရွက္ျခင္း၊ ေၾကာက္ျခင္းစသည္တို႔သည္ ဥပေဒစိတ္ထား၏ အေျခခံမ်ားျဖစ္ေၾကာင္း ေဖာ္ျပခဲ့ ၿပီးျဖစ္သည္။

တရားသူႀကီး

တရားသူႀကီးဟု ဘာေၾကာင့္ေခၚရသနည္း။ တုိတိုရွင္းရွင္းႏွင့္ နားလည္လြယ္ ေအာင္ေျပာပါမည္။ တရားသျဖင့္ျဖစ္ေစျခင္းကို အဆုံးအျဖတ္ေပးရသူ၊ တရားမွ်တစြာ အဆုံးအျဖတ္ေပးရသူ၊ အမွန္တရားကိုအဆုံးအျဖတ္ေပးရသူ၊ တစ္နည္းအားျဖင့္ တရားသည့္သူျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ တရားသူႀကီးဟု ေခၚဆုိရျခင္းျဖစ္သည္။


တရားလုိ၊ တရားခံ

တရားစီရင္မႈတစ္ခုတြင္ ရာဇဝတ္မႈခင္းမ်ားဆုိပါက တရားလိုရွိသည္၊ တရားခံ ရွိသည္။ တရားလိုသည္ကား တရားသျဖင့္ျဖစ္ေစျခင္းကို အလုိရွိသူ၊ တရားမွ်တျခင္းကို အလုိရွိသူ၊ အမွန္တရားကိုအလုိရွိသူ၊ တစ္နည္းအားျဖင့္ တရားကိုအလုိရွိသူျဖစ္ျခင္း ေၾကာင့္ တရားလိုုဟု ေခၚဆိုသည္။ တရားခံဟူသည္ကား တရားသျဖင့္အဆုံးအျဖတ္ကို ခံယူရမည့္သူ၊ တရားမွ်တျခင္းကိုခံယူရမည့္သူ၊ အမွန္တရားကိုခံယူရမည့္သူ၊ တစ္ နည္းအားျဖင့္ တရားကိုခံယူရမည့္သူျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ တရားခံဟု ေခၚဆုိသည္။

တရားၿပိဳင္

တရားမမႈခင္းမ်ားတြင္ကားတရားခံဟုမသုံး။ တရားၿပိဳင္ဟုသုံးႏႈန္းသည္။ အဘယ္ ေၾကာင့္ပါနည္း။ တရားလုိက စဲြဆိုေသာတရားကို သူမွန္၊ ကိုယ္မွန္ၿပိဳင္ဆုိင္ရမည့္သူ ျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ တရားၿပိဳင္ဟူ၍ေခၚဆိုသုံးႏႈန္းျခင္းျဖစ္သည္။

မြန္ျမတ္ေသာလုပ္ငန္းျဖစ္ျခင္း

တရားသူႀကီးမ်ား၏လုပ္ငန္းတာဝန္မ်ားသည္ မြန္ျမတ္သည္။ ဂုဏ္ယူထုိက္သည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ပါနည္း။ တရားသူႀကီးမ်ားသည္ အခင္းျဖစ္ပြားၾကေသာ အမႈ သည္မ်ား၏အၾကားတြင္ အမွန္တရားကိုရွာေဖြရသည္။ ဥပေဒႏွင့္အညီ မွန္ကန္ သည့္အမိန္႔ တရားသျဖင့္ ျဖစ္ေစသည့္အမိန္႔၊ တရားမွ်တသည့္အမိန္႔မ်ဳိးကို ခ်မွတ္ ေပးရသည္။

အမွန္တရားကိုရွာေဖြရာ၌ တရားလိုႏွင့္ တရားလိုျပသေသာသက္ေသမ်ားကို စစ္ေဆးေပးရသည္။ တရားခံႏွင့္ တရားခံျပသက္ေသမ်ားကို စစ္ေဆးေပးရသည္။ တရားမမႈခင္းမ်ားဆိုက တရားၿပိဳင္ႏွင့္ တရားၿပိဳင္ျပသက္ေသမ်ားကို စစ္ေဆး ေပးရသည္။ ႏွစ္ဖက္အမႈသည္မ်ား တင္ျပေသာ သက္ေသခံအေထာက္အထား အခ်က္အလက္၊ စာရြက္စာတမ္းမ်ားကို သက္ေသခံခ်က္မ်ားအျဖစ္စုစည္းရသည္။ ႏွစ္ဖက္အမႈသည္မ်ား၏ ေလွ်ာက္လဲတင္ျပခ်က္မ်ားကို ၾကားနာရသည္။ နားေထာင္ ေပးရသည္။ ၿပီးလွ်င္ အဆုံးအျဖတ္ေပးရသည္။
ဤသည္မွာ တရားစီရင္ေရးမႈခင္းတစ္ခု၏ စစ္ေဆးစီရင္မႈလုပ္ငန္းစဥ္ အက်ဥ္း မွ်သာျဖစ္သည္။ အေသးစိတ္လွ်င္က်ယ္ျပန္႔ေသာ လုပ္ငန္းစဥ္အဆင့္ဆင့္ကို ေတြ႕ရေပမည္။ အဆင့္ဆင့္တုိင္းတြင္ ဥပေဒႏွင့္အညီ ျဖစ္ေစရသည္။ ဥပေဒကိုကြၽမ္း ကြၽမ္းက်င္က်င္ေကာင္းစြာသိျမင္သိရွိေနၾကရမည္။ မႈခင္းျဖစ္စဥ္အရ သုံးလ၊ ေလးလ၊ ငါးလ၊ ေျခာက္လစသည္ျဖင့္ ၾကာတတ္သည္။ စစ္ေဆးစီရင္မႈတစ္ေလွ်ာက္လုံး တရား စီရင္မႈတြင္ပါဝင္ပတ္သက္ေနေသာ အမႈသည္မ်ား၊ ေရွ႕ေနမ်ား၊ သက္ေသမ်ားႏွင့္ ေကာင္းမြန္စြာဆက္ဆံတတ္ၾကရသည္။

မႈခင္းမ်ားမွန္မွန္ႏွင့္ျမန္ျမန္ၿပီးေျမာက္ေစေရးအတြက္ ေကာင္းစြာႀကံစည္ေတြးေတာရသည္။ အားထုတ္ရသည္။ အမွန္ႏွင့္ အမွား၊ တရားမႈႏွင့္ မတရားမႈတို႔ကို ခဲြျခမ္းစိတ္ျဖာသုံးသပ္တတ္ၾကရသည္။ ထိုသို႔ သုံးသပ္ႏုိင္ေရးအတြက္ ဥပေဒစိတ္ထားရွိၾကရသည္။ ဆႏၵ၊ ေဒါသ၊ ဘယာ၊ ေမာဟ ဆိုသည့္ အဂတိတရားကင္းစင္ၾကရသည္။ သို႔ဆုိလွ်င္ အမွန္တရားကို ေကာင္းစြာ အဆုံးအျဖတ္ျပဳႏုိင္ၾကေပမည္။ မိမိ၏အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္းမႈ လုပ္ငန္းသည္လည္း ေကာင္းေသာအသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္းမႈ ျဖစ္ေနေပလိမ့္မည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ တရားသူ ႀကီး၏လုပ္ငန္းတာဝန္္မ်ားသည္ မြန္ျမတ္သည္၊ ဂုဏ္ယူထိုက္သည္ဟု ဆုိရျခင္း ျဖစ္သည္။
မဂၢင္ရွစ္ပါး အက်င့္တရားကိုက်င့္ႀကံၿပီးျဖစ္ေနျခင္း
တရားသူႀကီးေကာင္းတို႔မည္သည္ မဂၢင္ရွစ္ပါးအက်င့္တရားကို က်င့္ႀကံၿပီးေန သည္ဟု ဆုိရပါမည္။ အဘယ္ေၾကာင့္နည္း-

ေကာင္းစြာသိျမင္မႈရွိျခင္း၊ ေကာင္းစြာႀကံစည္မႈရွိေနျခင္းတို႔ေၾကာင့္ သမၼာဒိ႒ိ၊ သမၼာသကၤပၸတည္းဟူေသာ ပညာမဂၢင္ႏွစ္ပါးကို ျဖည့္ဆည္းအားထုတ္ရာေရာက္၏။
ေကာင္းစြာေျပာဆုိမႈရွိျခင္း၊ ေကာင္းစြာျပဳလုပ္မႈရွိျခင္း၊ ေကာင္းစြာအသက္ ေမြးမႈရွိျခင္းတို႔ေၾကာင့္ သမၼာဝါစာ၊ သမၼာကမၼၲ၊ သမၼာအာဇီဝတည္းဟူေသာ မဂၢင္ သုံးပါးကို ျဖည့္ဆည္းအားထုတ္ရာေရာက္၏။
ေကာင္းစြာအားထုတ္မႈရွိျခင္း၊ ေကာင္းစြာေအာက္ေမ့မႈရွိျခင္း၊ ေကာင္းစြာတည္ ၾကည္မႈရွိျခင္းတုိ႔ေၾကာင့္ သမၼာဝါယမ၊ သမၼာသတိ၊ သမၼာသမာဓိတည္းဟူေသာ သမာဓိမဂၢင္သုံးပါးကို ျဖည့္ဆည္းအားထုတ္ရာေရာက္၏။

ဤမဂၢင္ရွစ္ပါးအက်င့္တရားလမ္းစဥ္သည္ တစ္ခုတည္းေသာ နိဗၺာန္ေရာက္ ေၾကာင္းအက်င့္တရားလည္းျဖစ္သည္ကို ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရား ေဟာမိန္႔ထားသည္။

မဂၢင္တရားႏွင့္ယွဥ္ေသာ ဤစိတ္ထားမ်ဳိးထားၾကလွ်င္ တရားသူႀကီးေကာင္းမ်ား ျဖစ္ၾကေပမည္။ ကုသိုလ္လည္းရ၊ ဝမ္းလည္းလွၾကမည္။ ပစၥဳပၸန္သံသရာ အျပစ္ ကင္းသည္။ သံသရာအတြက္စိတ္ခ်ရသည္။

ေဒါက္တာေမာင္ေမာင္၏ေရးသားခ်က္

ေဒါက္တာေမာင္ေမာင္၏ ''တရားဥပေဒအေထြေထြဗဟုသုတ''(တတိယအႀကိမ္ ေျမာက္) စာအုပ္၏အခန္း ၁၃ ''တရားသူႀကီး''ေခါင္းစဥ္ေအာက္တြင္ပါရွိေသာ ေရးသားခ်က္မ်ားက ဤသို႔ရွိသည္-

''အဂတိတရားေလးပါးကင္း၍ သီလသမာဓိရွိလွ်င္ တရားသူႀကီးေကာင္းျဖစ္သည္။ လူသားမွ်သာျဖစ္ၾက၍ အရည္အခ်င္းအျပည့္ အလုံးစုံျပည့္စုံႏုိင္မည္မဟုတ္။ သို႔ရာတြင္ စုံႏိုင္သမွ်စုံလွ်င္ေကာင္းသည္။ ပုိ၍စုံေအာင္မျပတ္ႀကိဳးစားေနရသည္။''

ဘုိးေတာ္မင္းတရားလက္ထက္က ထုတ္ျပန္ေသာ အမိန္႔ေတာ္စာတမ္းတြင္ ဤသို႔ဖြင့္သည္-

''ႏုိင္ငံေတာ္အတြင္း စီရင္ခင္းစီရင္ဖြယ္လည္း အလြန္မ်ားျပားစြာရွိသည္။ အဂတိ ေလးပါးသို႔လိုက္၍ မစူးမစမ္း၊ မစိမစစ္စီရင္လွ်င္ အမႈမွန္ရာမျဖစ္၊ စီရင္သူလည္း ပစၥဳပၸန္၊ သံသရာအျပစ္ႏွစ္ပါးမကင္းမလြတ္ရွိသည္။ အဂတိေလးပါးသို႔လုိက္၍ မစီရင္ႏွင့္။''
အဂၤလန္ႏုိင္ငံတြင္ တရားဝန္ႀကီးတစ္ဦးအား တရားလႊတ္ေတာ္တရားသူႀကီးတုိ႔တြင္ ရွိအပ္ေသာ အဓိကအရည္အခ်င္းသုံးရပ္ကိုေျပာပါေမးရာ မဆုိင္းမတြပင္''႐ိုးသားျခင္း၊ ႐ိုးသားျခင္း၊ ႐ိုးသားျခင္း''ဟူ၍ ေျပာဖူးသည္။
႐ိုးသားျခင္းဟုဆိုရာ ဆႏၵာဂတိကင္းျခင္းကိုသာမဆုိ။ ေၾကာက္၍၊ အမ်က္ ေဒါသထြက္၍၊ ေတြေဝမိန္းေမာ၍ မဟုတ္မမွန္စီရင္ျခင္းဟူသမွ် ကင္းစင္ျခင္းကိုၿခံဳ၍ဆုိျခင္းျဖစ္သည္။

တရားသိလ်က္တရားမရွိသူသည္ တရားသူႀကီးေကာင္းမျဖစ္၊ တရားရွိ၍ ေကာင္းစြာေလ့လာစိစစ္လွ်င္ တရားသိႏုိင္သည္။ တရားမွ်တမႈကိုျပဳႏုိင္သည္။
စာသာတတ္၍လူမတတ္ ဂါဟသတ္တတ္သည္။ လူသာတတ္၍ စာမတတ္၊ ဂါဟျပတ္တတ္သည္။

စြဲလမ္းတပ္ၿငိျခင္း၊ ဖမ္းယူကိုက္စားျခင္းသည္ ဂါဟမည္၏။ ဂါဟတရားသည္ တရားမွ်တမႈ၏ ရန္သူျဖစ္သည္။ ေဒါက္တာေမာင္ေမာင္၏ဤေရးသားခ်က္ကို အၿမဲႏွလုံးသြင္းထားအပ္သည္။

ဓမၼသတ္၊ ပါပသတ္

မႏုက်ယ္ဓမၼသတ္တြင္ ဓမၼသတ္ႏွင့္ ပါပသတ္ဟူ၍ တရားႏွစ္ပါး ေဖာ္ျပထား သည္ကို ေတြ႕ရသည္။
''မင္းႀကီးလူတို႔တြင္စီရင္ၾကသည့္အေၾကာင္းႏွစ္ပါးတည္း။ ႏွစ္ပါးဟူသည္ကား ဓမၼသတ္၊ ပါပသတ္ဟူ၍ ႏွစ္ပါးရွိသည္။ ဓမၼသတ္မွာ ေရွးေရွးေသာကၻာအဆက္ဆက္ မင္းေကာင္း၊ မင္းလ်ာတို႔က်င့္တမ္းႏွင့္အညီ သမၼာဒိ႒ိ၊ သမၼာသကၤပၸ၊ သမၼာဝါစာ၊ သမၼာကမၼႏၱ၊ သမၼာအာဇီဝ၊ သမၼာဝါယမ၊ သမၼာသတိ၊ သမၼာသမာဓိဟူေသာ မဂၢင္ရွစ္ပါးကိုယွဥ္၍ စီရင္ဆုံးျဖတ္သည္ကို ဓမၼသတ္ဆိုသည္။''

''ပါပသတ္ဟူသည္ကား ငါမင္းျဖစ္သည္၊ အစိုးရသည္တကားဟု အပိုင္အႏုိင္လု ယူသိမ္းဖ်က္ျခင္း၊ ေသတန္ေသာသူ မေသတန္ေသာသူ၊ ျဖတ္တတ္ေသာသူ၊ မျဖတ္တတ္ေသာသူ၊ ေလ်ာ္ကန္ေသာသူ၊ မေလ်ာ္ကန္ေသာသူေနရာမွ နိမ့္တန္ေသာသူ၊ ေနရာမွမနိမ့္တန္ေသာသူ၊ ထုိဆိုခဲ့ၿပီးသမွ်ကိုမခ်င့္၊ မဆင္ျခင္စီရင္ေလ့လာ ျပဳေသာအရာကို''ပါပသတ္''ဟူသတည္း။
''ပါပသတ္ကိုပယ္၍ ဓမၼသတ္ႏွင့္စီရင္ရာ၏။''

တရားသူႀကီးမည္ထုိက္သူႏွင့္ မမည္ထုိက္သူ

မႏုက်ယ္ဓမၼသတ္က်မ္းမွပင္ တရားသူႀကီးမည္ထုိက္သူ ငါးဦးႏွင့္ တရားသူႀကီးမမည္ထုိက္သူခုနစ္ဦးတို႔ကို ႏႈိင္းယွဥ္ေဖာ္ျပထားခ်က္ ေတြ႕ရသည္။

'' ျမတ္ေသာမင္းႀကီး၊ တရားစီရင္ေသာသူငါးဦးတည္း။ ငါးဦးဟူသည္ကား...။

- တရားဆယ္ပါးကို ေစာင့္၍စီရင္သည့္တရားသူႀကီးတစ္ဦး။
- ဓမၼသတ္ထြက္ႏွင့္အညီ စီရင္သည့္တရားသူႀကီးတစ္ဦး။
- ဓမၼသတ္တြင္ ငရဲလြတ္ရာကိုစီရင္သည့္တရားသူႀကီးတစ္ဦး။
- မ်က္ေစ့ကန္းေသာသူသည္ ေတာင္ေဝွးပဲကိုင္စြဲသူႏွင့္သြား၍ ခရီးေကာင္း
ေရာက္ဘိသကဲ့သို႔ စီရင္ေသာတရားသူႀကီးတစ္ဦး။
- ခ်ိန္ခြင္လွ်ာကဲ့သို႔ တည့္မတ္စြာစီရင္ေသာတရားသူႀကီးတစ္ဦး။
ဤငါးေယာက္သည္ကား တရားသူႀကီးမည္ရာ၏''
''တရားသူႀကီးမမည္ရာသူ ခုနစ္ေယာက္တည္း။ ဤခုနစ္ေယာက္ဟူသည္ကား-

- အမ်ဳိးျမတ္သူကိုလုိက္၍ မႏုိင္ဘဲအႏုိင္ေပးျခင္းတစ္ပါး။
- ေၾကးေငြ၊ တံစိုး၊ အမ်ားေပး၍႐ႈံးမည့္သူကို အႏုိင္စီရင္ျခင္းတစ္ပါး။
- အမ်ဳိးသားခ်င္းျဖစ္သည္ဟု ႐ံႈးမည့္သူကိုအႏုိင္စီရင္ျခင္းတစ္ပါး။
- ေသေဘးမ်က္ေဘးကိုေၾကာက္၍ ႐ံႈးမည့္သူကိုအႏုိင္စီရင္ျခင္းတစ္ပါး။
- ရန္သူျဖစ္သည္ဟု ႏုိင္အံ့သည္ကိုအ႐ံႈးေပးျခင္းလည္းတစ္ပါး။
- ဟုတ္သည္ မဟုတ္သည္ကိုမသိျမင္၍ စီရင္ျခင္းလည္းတစ္ပါး။
- ဟုတ္သည္ မဟုတ္သည္ကိုသိလ်က္၊ ေလာဘႏုိင္ငံသို႔လိုက္၍ ႐ံႈးေစဟု အာဏာေပးကာ ၿခိမ္းေျခာက္စီရင္သည္တြင္ မဟုတ္သည္ကို ၿပီးေစ
တတ္ေသာ တရားသူႀကီးလည္းတစ္ပါး။
ဤခုနစ္ေယာက္တည္း။''

''ဤခုနစ္ေယာက္သည္ ဆႏၵ၊ ေဒါသ၊ ဘယာ၊ ေမာဟသို႔လုိက္၍ စီရင္သည္ကို ျပည့္ရွင္မင္း ဧကရာဇ္အမတ္သူေတာ္ေကာင္းႏွင့္တုိင္ပင္၍ တုိင္းျပည္မွႏွင္ထုတ္ အပ္၏။ စီရင္၍ၿပီးရာကုန္က်သမွ်ကိုလည္း ျပန္ေစရာ၏။ သို႔မွျပည္ရြာတုိင္းကား သာယာမည္။ မင္းစေသာသူႀကီးဆုိၿပီးခဲ့သည့္ ငါးေယာက္ေသာသူတုိ႔သည္ ဆႏၵ၊ ေဒါသ၊ ဘယာ၊ ေမာဟသို႔မလိုက္မူ၍ လမ္းေဟာင္းႏွင့္စီရင္သည္။ အမႈသည္ တို႔ျပစ္မွားလွ်င္ ဝတၴဳရင္းတြင္ ႏွစ္ဆထက္ ¤င္းအမႈသည္တုိ႔က ေပးေလ်ာ္ေစ၏''

အသိႏွင့္အက်င့္ ထပ္တူျဖစ္ေစ

အျခားအျခားေသာ ဓမၼသတ္အမ်ားအျပားတြင္လည္း တရားသူႀကီးျဖစ္ထိုက္သူ၊ မျဖစ္ထိုက္သူ၊ တရားသူႀကီးတုိ႔လိုက္နာေစာင့္ထိန္းရမည့္က်င့္ဝတ္မ်ား၊ တရားသူ ႀကီးတစ္ဦးျဖစ္ထိုက္သည့္ အဂၤါရပ္မ်ားကို ေရးသားထားၾကသည္။ ဥပေဒပညာသင္ယူ စဥ္က ဆရာမ်ားကပို႔ခ်၍ မွတ္သားထားခဲ့သည္။ အင္မတန္မွႏွစ္ၿခိဳက္စရာ ေကာင္းေသာ ပို႔ခ်ခ်က္မ်ားျဖစ္သည္။ လုပ္ငန္းခြင္ဝင္ေရာက္သည့္အခါတြင္ မိမိကလည္း တစ္ဖန္ပို႔ခ်မႈမ်ား၊ ေဟာၾကားမႈမ်ားျပဳလုပ္ရျပန္သည္။ ဓမၼသတ္ က်မ္းလာဤအေၾကာင္း အခ်က္တို႔ကို ဥပေဒေလာကသားမ်ား၏ ရင္ထဲတြင္ ကိုယ္စီ ကိုယ္စီသိရွိေနၾကၿပီးျဖစ္သည္။ ေျပာေနၾကသည္။ ေရးေနၾကသည္။ ဖတ္ေနၾကသည္။ သို႔ေသာ္ သိသာသိေနၾကသည္။ ေျပာသာေျပာေနၾကသည္။ ေရးသာေရးေနၾကသည္။ လက္ေတြ႕က်င့္ႀကံဖို႔ကား ခဲယဥ္းေနၾက၏။ အလွမ္းေဝးေနၾက၏။ အသိႏွင့္အက်င့္ တစ္ထပ္တည္းျဖစ္မေန။ သိတာတျခား က်င့္တာတျခား ျဖစ္ေနသည္။ တစ္ထပ္ တည္းျဖစ္မေနသည့္တုိင္ တစ္သီးတျခားျဖစ္ မေနလွ်င္ပင္ ေက်နပ္စရာ ဂုဏ္ယူ စရာျဖစ္ပါမည္။

ဆရာဦးဘေမာင္၏ဆံုးမစကားမ်ားစာေရးသူ သည္ ၁၉၇၃ ခုႏွစ္တြင္ ဥပေဒဝန္ထမ္းအျဖစ္ အလုပ္စတင္ဝင္ ေရာက္သည့္အခ်ိန္ ရန္ကုန္တုိင္း လိႈင္ၿမိဳ႕နယ္ ဥပေဒ႐ံုးတြင္ တာဝန္ခ်ထားခံရ၏။ ထုိစဥ္က ရန္ကုန္တုိင္းဥပေဒ႐ံုးတာဝန္ခံ ဥပေဒဝန္ထမ္းသည္ ဆရာဦးဘေမာင္ ျဖစ္သည္။ ခ႐ိုင္ရာဇဝတ္တရားသူႀကီးအျဖစ္ တာဝန္ထမ္းေဆာင္ခဲ့ သူျဖစ္သည္။ ျပစ္မႈဆုိင္ရာ က်င့္ထံုးဥပေဒပုဒ္မ ၁၄၄ အမိန္႔ကို ထုတ္ျပန္သည့္အခါ ''ပံု-ဘေမာင္''ဟူ၍ အမိန္႔မ်ားထုန္ျပန္ခဲ့ျခင္းေၾကာင့္ ''ပံု-ဘေမာင္''ဆိုကာ လူသိမ်ားခဲ့သည္။ ဥပေဒပညာတြင္ ကြၽမ္းက်င္၍စိတ္ထားျဖဴစင္႐ိုးသားမႈတို႔ေၾကာင့္ အမ်ား၏ၾကည္ ညိဳေလးစားမႈကို ရရွိခဲ့သူျဖစ္သည္။

ဆရာ၏ဥပဓိ႐ုပ္သည္ အၿမဲတည္ၾကည္ေန၏။ ရႊင္လန္းေန၏။ ေလးစားဖြယ္ ေကာင္း၏။ ၾကည္ညိဳဖြယ္ထိုက္၏။ လုပ္ငန္းခြင္စတင္ဝင္ေရာက္သည့္ ဥပေဒဝန္ထမ္း မ်ားအား မၾကာမၾကာဆံုးမၾသဝါဒစကားမ်ား ေျပာၾကားေလ့ရွိ၏။ ဆရာ၏ဆံုးမ စကားမ်ားမွာ မ်ားျပားလွ၏။ မွတ္သားထားမိခဲ့သည္မ်ားထဲက အက်ဥ္းမွ် ျပန္လည္ ေျပာျပခ်င္ပါ၏။

ဆရာက-

''ဥပေဒကိုေလးစားပါ။ လိုက္နာပါ။ ဥပေဒအေပၚသစၥာရွိပါ။ ဥပေဒကို ေလးစား လိုက္နာက ဥပေဒအေပၚ သစၥာရွိရာေရာက္သည္။''
''ဥပေဒကိုဖတ္ပါ။ ေလ့လာပါ။ အလုပ္ကိုႀကိဳးစားပါ။ ဥပေဒႏွင့္အညီျဖစ္ပါေစ။ ဥပေဒကိုတန္ဖိုးထားပါ။ ဥပေဒကို မိမိကိုယ္က်ဳိးစီးပြားအတြက္ အသံုးမခ်ပါႏွင့္။''

''ဥပေဒကိုအလြဲသံုးစားလုပ္ၿပီး မမွန္မကန္တာ၊ မဟုတ္တာေတြမလုပ္ပါႏွင့္ မမွန္ကန္တာ၊ မဟုတ္တာေတြလုပ္မည္ဆိုလွ်င္ လက္ငင္းမွာပင္ ေကာင္းစြာအိပ္၍မရ။ ႏွစ္ႏွစ္ၿခိဳက္ၿခိဳက္အိပ္မေပ်ာ္။ ပူပန္မႈေတြျဖစ္ေနမည္။ အၿမဲတေစထိတ္လန္႔ေနမည္။ လူၾကားသူၾကားထဲတြင္ ရဲရဲဝံ့ဝံ့မရွိ။ ညိႇဳးငယ္ေနတတ္သည္။ သိမ္ငယ္ေနတတ္သည္။ ပစၥဳပၸန္၊ သံသရာႏွစ္ျဖာစလံုးတြင္ ေကာင္းက်ဳိးမေပးတတ္၊ ဆင္းရဲတတ္သည္။
''မိမိကိုယ္ကိုသန္႔ရွင္းေအာင္ေနပါ။ အၿမဲလိပ္ျပာသန္႔ေနပါေစ။ မိမိအိမ္ကိုလည္း သန္႔ရွင္းေနပါေစ။ သန္႔ရွင္းေသာအိမ္ ျဖစ္ေနပါေစ။ အမႈိက္သ႐ိုက္မေကာင္းဆိုးဝါးေတြ အဝင္မခံမိပါေစႏွင့္။ ဝင္လာမည္ဆုိရင္ အပူအပင္မ်ားႏွင့္ႀကံဳေတြ႕ရတတ္သည္။ အိမ္တြင္းေရး အဆင္မေျပမႈေတြ ျဖစ္တတ္သည္။ ေရာဂါဘယ ထူေျပာတတ္သည္။

 ေငြကုန္ေၾကးက်မ်ားတတ္သည္။ မသန္႔ရွင္းေသာေငြ ၁ဝဝ က်ပ္ဝင္လာပါက ဝမ္းမသာပါႏွင့္။ လက္မခံပါႏွင့္။ အိမ္တြင္ စုေဆာင္းထားၿပီးျဖစ္ေသာ ေငြ ၂ဝဝ က်ပ္ကို ျပန္လည္ေခၚထုတ္သြားတတ္သည္။ သတိထားပါ။ ဆင္ျခင္ပါ။
ဤသည္မွာ ဆရာ၏သြန္သင္ဆံုးမေပးခ့ဲသည့္ ဥပေဒစကားမ်ားျဖစ္သည္။ ရင္ထဲမွာအၿမဲစြဲေနပါသည္။ ေမ့ေပ်ာက္၍မရခဲ့။

ဆရာသည္ အေျပာႏွင့္အလုပ္ညီ၏။ အသိႏွင့္အက်င့္ထပ္တူက်၏။ ဆရာ၏ဥပေဒစိတ္ထားသည္ လြန္စြာမြန္ျမတ္လွေပ၏။ ဂုဏ္ယူမဆံုးျဖစ္ရ၏။
ဆရာသည္ အသက္ ၉၂ ႏွစ္အရြယ္တြင္ကြယ္လြန္သြားခဲ့၏။ ထုိထိုေသာအခ်ိန္က ရန္ကုန္ကဲ့သို႔ေသာခ႐ိုင္ရာဇဝတ္ တရားသူႀကီးတစ္ဦးအေနျဖင့္ တာဝန္မ်ားေဆာင္ ရြက္ခဲ့ရာတြင္ မည္သို႔ေသာၾသဇာအာဏာမ်ား၊ မည္သို႔ေသာလုပ္ပိုင္ခြင့္မ်ား ရွိခဲ့သည္ ကို အထူးေျပာစရာလိုမည္မထင္ပါ။ တရားစီရင္ေရးအာဏာရွိသလို အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အာဏာကလည္း ရွိသည္။ သို႔ရာတြင္ ဆရာ့တြင္ကား ပစၥည္းဥစၥာၾကြယ္ဝခ်မ္းသာမႈ မရွိခဲ့။ ဆရာမကြယ္လြန္မီ တစ္ႏွစ္ခန္႔အလိုတြင္ ဆရာ့အားေနာက္ဆံုးသြားေရာက္ ဂါရဝျပဳခ့ဲ၏။ ဆရာသည္ အသက္အရြယ္ႀကီးရင့္သြားေသာ္လည္း အိုဆိုးျခင္းမရွိ၊ မလြန္ဆန္ႏုိင္ေသာ ဇရာ၏ဖိစီးမႈဒဏ္ခံရေသာ္လည္း ဆရာ၏မ်က္ႏွာသည္ ယခင္က ကဲ့သို႔သန္႔ရွင္းေန၏။ ၾကည္လင္ေန၏။ ေတာက္ပေန၏။ ဆရာ့အသံကမာေနသည္။ ဆရာ့ထံက ဆံုးမစကားမ်ားကို ထပ္မံနာယူခြင့္ရ၏။

ဆရာသည္ ပစၥည္းဥစၥာၾကြယ္ဝခ်မ္းသာျခင္းမရွိေသာ္လည္း အက်င့္သိကၡာ၊ သီလ၊ သမာဓိ၊ ဉာဏ္ပညာေတြေကာင္းမႈ ကုသိုလ္ေတြ အေျမာက္အျမားၾကြယ္ ဝခ်မ္းသာခဲ့၏။ ဆရာသည္ ပစၥည္းဥစၥာ၊ စည္းစိမ္ေတြခ်န္မထားႏုိင္ခဲ့ေသာ္လည္း ေကာင္းမႈကုသိုလ္အေမြေတြ၊ အဆံုးအမေတြ၊ ပညာေတြ ခ်န္ထားခဲ့ႏုိင္၏။ သူႏွင့္ တစ္ပါးတည္း ေကာင္းမႈကုသုိလ္ေတြ အေျမာက္အျမား သယ္ေဆာင္သြားႏုိင္ခဲ့၏။ လူသာေသသည္ နာမည္မေသဆိုေသာဆုိ႐ိုးစကားအတုိင္း ဆရာ၏နာမည္ဂုဏ္ သတင္းသည္ကား ဘယ္ေတာ့မွမေသ ဝံံ့ၾ<ြကားလ်က္ရွိေနေပေတာ့၏။

ဆရာကဲ့သို႔အသိႏွင့္အက်င့္ထပ္တူရွိေနခဲ့သည့္ ဆရာေတြ၊ ထပ္တူရွိေနၾက သည့္ ဆရာေတြအမ်ားႀကီးရွိေနၾကမည္ကို ယံုၾကည္သည္။ မိမိထက္တစ္ရက္ တစ္မနက္ အသက္အရြယ္ႀကီးေသာ ထိုထိုေသာပုဂၢိဳလ္မ်ားအား အစဥ္အၿမဲဂါရဝျပဳေနမိသည္။ အသက္အရြယ္တူညီၾကေသာ ထိုထိုေသာပုဂိၢဳလ္ မ်ားကို အၿမဲေလးစားေနမိသည္။ အသက္အရြယ္ငယ္ရြယ္ၾကေသာ ထုိထိုေသာ ပုဂိၢဳလ္မ်ားကို ဂုဏ္ယူဝမ္းေျမာက္စြာ လိႈက္လိႈက္လွဲလွဲ သာဓုေခၚဆိုေနမိသည္။ တရားသူႀကီးေကာင္းေတြ တိုး၍ တိုး၍ ေပၚထြက္လာၾကပါေစ။

နိဂံုးခ်ဳပ္ရလွ်င္ တရားသူႀကီးေကာင္းတစ္ေယာက္ျဖစ္ဖို႔ လိုအပ္သည့္ အဓိက အရည္အခ်င္းသံုးရပ္ကုိ ေျပာပါဟုေမးလာလွ်င္ မိမိကေတာ့မဆုိင္းမတြပင္ ''ဥပေဒ စိတ္ထားရွိျခင္း''၊ ''ဥပေဒစိတ္ထားရွိျခင္း''၊ ''ဥပေဒစိတ္ထားရွိျခင္း'' ဟူ၍ ေျဖဆိုမိမွာ အမွန္ပင္ျဖစ္ေပေတာ့သည္။

ေမာင္စာဂ

သူရူးမှု စစ်ဆေးစီရင်ခြင်းအကြောင်း သိမှတ်ဖွယ်ရာများ

 အချို့သော အမှုအခင်းတွေမှာ ရူးသွပ်တဲ့ တရားခံတွေ ပါလာတာကို တစ်ခါတစ်ရံ ကြုံတွေ့ရတတ်ပါတယ်။ ကျွန်တော်ကိုယ်တိုင် စိတ်ဝင်စားမိတာက အဲဒီလို သူရူးမှု...