Wednesday, December 3, 2014

ရာဇ၀တ္က်င့္ထံုးဥပေဒကို ျပင္မည္ဆိုလွ်င္...

ရာဇ၀တ္က်င့္ထံုးဥပေဒကို ျပင္မည္ဆိုလွ်င္...

ျပည္သူအမ်ား သိရွိေလ့လာအၾကံျပဳႏိုင္ေရးအတြက္ ျဖန္႔ခ်ိထားတဲ့ဥပေဒၾကမ္းေတြထဲမွာ 'ရာဇ၀တ္က်င့္ထံုးဥပေဒကို ျပင္ဆင္သည့္ ဥပေဒၾကမ္း' လည္း ပါပါတယ္။ ရာဇ၀တ္က်င့္ထံုးဥပေဒဆိုတာ ၁၈၉၈ ခုႏွစ္မွာ ျပ႒ာန္းခဲ့တဲ့ 'The Code of Criminal procedure' ျဖစ္ပါတယ္(လုပ္ငန္းခြင္မွာ ေန႔စဥ္ ေခၚေ၀ၚသံုးစြဲၾကရာမွာေတာ့ အလြယ္နည္းႏွင့္ 'TheCriminal Procedure Code' လို႔ ေျပာေလ့ရွိၾကပါတယ္)။

၁၉၇၄ ခုႏွစ္မတိုင္မီအထိေတာ့ ဒီဥပေဒကို 'ရာဇ၀တ္က်င့္ထံုးဥပေဒ' လို႔ သံုးစြဲခဲ့ၿပီး ၁၉၇၄ ခုႏွစ္မွ ယေန႔အထိ 'ျပစ္မႈဆိုင္ရာ က်င့္ ထံုး ဥပေဒ' လုိ႔သံုးစြဲလ်က္ရွိၾကပါတယ္။ ဒီဥပေဒၾကမ္းရဲ႕ ေခါင္းစီး(အမည္)အရ ဆိုရွယ္လစ္ေခတ္က မသံုးခဲ့တဲ့ 'ရာဇ၀တ္' ဆိုတဲ့ေ၀ါဟာရကို ျပန္လည္သံုးစြဲေတာ့မယ္ဆိုတဲ့သေဘာလို႔ ယူဆရပါတယ္။

ဒီလို ဆိုေတာ့ 'offence' တို႔ 'chrime' တို႔ကို 'ရာဇ၀တ္မႈ' လို႔ ျပန္သံုးရေတာ့မွာေပါ့။ (ကိုရီးယားဇာတ္ကားေတြမွာ ျမန္မာ ဘာသာ စကားမွာ အသံုးမရွိတဲ့ 'အျပစ္သား' ဆိုတဲ့ စကားလံုးအစား 'ရာဇ၀တ္သား'လို႔ သံုးမယ္ဆိုရင္ တိက်မွန္ကန္ မယ္လို႔ထင္ပါတယ္။) ဒီဥပေဒက အဂၤလိပ္ဥပေဒသေဘာ တရားအရ 'substantive law' လို႔ေခၚတဲ့ အရင္းခံ/ပင္မဥပေဒေတာ့ မဟုတ္ဘူး။

'adjective law' လုိ႔ေခၚတဲ့ လုပ္ထံုးလုပ္ နည္းဆိုင္ရာ ဥပေဒတစ္မ်ဳိးျဖစ္ပါတယ္။ အမ်ား နားလည္ႏိုင္ေအာင္ေျပာရမည္ ဆိုလွ်င္ေတာ့ မႈခင္းတစ္ခုျဖစ္ပြားတဲ့အခါ မွာ ရဲအရာရွိက ဘယ္လိုေဆာင္ရြက္ရမယ္၊ ဘယ္လိုတရားစြဲဆိုရမယ္၊ တရား႐ံုးက ဘယ္လိုစစ္ေဆး ရမယ္၊ တရား႐ံုး အဆင့္ဆင့္ရဲ႕ အမိန္႔ေတြကို ဘယ္လို အယူခံရမယ္စတဲ့ သက္ဆိုင္ရာတာ၀န္ရွိ သူေတြ တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ရာမွာ လိုက္နာရမယ့္ လမ္းၫႊန္ခ်က္ေတြ အျပည့္အစံု ပါရွိတဲ့ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းဆိုင္ရာဥပေဒျဖစ္ပါတယ္။

ဒီဥပေဒဟာ အရင္းခံ/ပင္မဥပေဒ မဟုတ္ဘူးဆိုေပမယ့္လည္း ျပစ္မႈ က်ဴးလြန္ေၾကာင္း ယံုၾကည္ေလာက္တဲ့ အေၾကာင္းမရွိလွ်င္၊ တိုင္ၾကားခ်က္မရွိလွ်င္ လူတစ္ဦးကိုမဖမ္းဆီးရ၊ ရဲက ဖမ္းဆီးမယ္ဆိုလွ်င္လည္း တရားသူႀကီး ရဲ႕ အမိန္႔မရဘဲ ၂၄ နာရီထက္ ေက်ာ္ လြန္ၿပီး ခ်ဳပ္ေႏွာင္မထားရ၊ တရား႐ံုးရဲ႕အမိန္႔ ျဖင့္ ခ်ဳပ္ေႏွာင္ထားတာျဖစ္လွ်င္လည္း အမ်ားဆံုး ရက္ေပါင္း ၃၀ ထက္ေက်ာ္ လြန္ၿပီး ခ်ဳပ္ေႏွာင္ခြင့္မရွိ၊ ခ်ဳပ္ေႏွာင္ ထားတဲ့ရက္အတြင္း တရားစြဲဆိုႏိုင္လွ်င္ စြဲဆိုၿပီး တရားမစြဲဆိုႏိုင္လွ်င္ လႊတ္ရမယ္။

ဘယ္လိုအမႈမ်ိဳးကို တရား႐ံုးရဲ႕ အမိန္႔ (၀ရမ္း) မပါဘဲ ဖမ္းႏိုင္တယ္။ ဘယ္လိုအမႈမ်ိဳးကို ၀ရမ္းမပါဘဲ မဖမ္းရဘူး။ လူေနအိမ္ အေဆာက္အအံု စသည္ ကို ဘယ္လိုအခါ ရွာေဖြႏိုင္တယ္၊ ဘယ္လို ရွာေဖြရမယ္၊ ရွာေဖြရာမွာ ၀ရမ္းလိုမလို၊ ဘယ္လိုအမႈေတြကိုရဲက အေရးယူပိုင္ ခြင့္ရွိၿပီး ဘယ္လိုအမႈေတြကိုေတာ့ ရဲက အေရးယူပိုင္ခြင့္မရွိဘူး စတဲ့ ျပ႒ာန္းခ်က္ ေတြ အေသးစိတ္ပါပါတယ္။

ျမန္မာ့ သမိုင္းတစ္ေလွ်ာက္ ျမန္မာႏိုင္ငံသား လူ အမ်ား ေတြ႕ၾကံဳသိရွိၾကတဲ့ ပုဒ္မ ၁၄၄ ဆိုတာဟာလည္း ဒီဥပေဒမွာပါတဲ့ ပုဒ္မ ပါပဲ။ ေနာက္ၿပီး အလုပ္အကိုင္မရွိ ေလလြင့္ေနတဲ့သူေတြကို ရည္ၫႊန္းတဲ့ ၁၀၉၊ ၁၁၀ ဆိုတာေတြလည္း ဒီဥပေဒက ပုဒ္မေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီျပ႒ာန္းခ်က္ေတြဟာ တစ္ဖက္က ၾကည့္ရင္ တရားသူႀကီးႏွင့္ရဲအရာရွိေတြကို အာဏာေပးအပ္တဲ့ျပ႒ာန္းခ်က္ေတြ ျဖစ္တယ္လို႔ ဆိုႏိုင္ေပမယ့္ အျခား တစ္ဖက္က ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ေတာ့ ျပည္သူေတြရဲ႕ ပုဂၢလိကအခြင့္အေရး ေတြ၊ တစ္နည္းအားျဖင့္ လူ႔အခြင့္ အေရးေတြကို အကာအကြယ္ေပးထားတာျဖစ္ တယ္လို႔လည္း ျမင္ႏိုင္ပါတယ္။

ရွာေဖြ၊ ဖမ္းဆီးရာမွပဲျဖစ္ျဖစ္၊ တရားစီရင္ရာမွာ ပဲျဖစ္ျဖစ္ တာ၀န္ရွိသူေတြဟာ သတ္မွတ္ ထားတဲ့ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းေတြအတိုင္း လိုက္နာ ေဆာင္ရြက္ျခင္း မရွိဘူးဆုိရင္ တရားနည္းလမ္းအတိုင္း (under due process of law) လုပ္တာမဟုတ္တဲ့ အတြက္ လူ႔ အခြင့္အေရးေဖာက္ဖ်က္မႈကို က်ဴးလြန္ျခင္းျဖစ္တယ္လို႔ ေျပာေလ့ ရွိၾကတယ္။

ေနာက္ၿပီး လူ႔အခြင့္ေရးအတြက္ အလြန္အေရးႀကီးတဲ့ ျပ႒ာန္းခ်က္ တစ္ရပ္လည္း ဒီဥပေဒထဲမွာ ပါေသးတယ္။ ဒါကေတာ့ လက္တင္ ဘာသာႏွင့္ 'habeas corpus' လုိ႔ေခၚတဲ့ 'ေရွ႕ေတာ္ သြင္း စာခြ်န္ေတာ္' ဆိုတာပဲ။ ျမန္မာႏိုင္ငံ ရဲ႕ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ႏွင့္ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒတြမွာပါတဲ့ အဂၤလိပ္ ဘာသာျဖင့္ Writs' ေခၚ 'စာခြ်န္ေတာ္' ငါးမ်ဳိးထဲက တစ္မ်ိဳးျဖစ္ပါတယ္။

('Writs' ရဲ႕မူရင္းအဓိပၸာယ္ကေတာ့ ဘုရင့္အမိန္႔ အျဖစ္ႏွင့္ တရား႐ံုးေတြက ထုတ္ဆင့္တဲ့ အမိန္႔ျဖစ္ပါတယ္။) 'ေရွ႕ေတာ္သြင္း စာခြ်န္ ေတာ္'ရဲ႕ အႏွစ္သာရကေတာ့ လူတစ္ဦးတစ္ေယာက္ကို မတရားခ်ဳပ္ ေႏွာင္ထားျခင္းမွ အကာအကြယ္ ေပးျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ ရာဇ၀တ္ က်င့္ထုံး ဥပေဒပုဒ္မ ၄၉၁ အရ အဂၤလိပ္ေခတ္ ကစၿပီး လြတ္လပ္ေရးရၿပီးေနာက္ ပါလီမန္ေခတ္အထိ ဒီအာဏာကို က်င့္သံုးရန္ တရားလႊတ္ေတာ္အား အပ္ႏွင္းခဲ့ေပမယ့္ လက္ရွိဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ အရဆိုရင္ေတာ့ အျမင့္ဆံုးတရား႐ံုးျဖစ္တဲ့ တရားလႊတ္ေတာ္ ခ်ဳပ္က က်င့္သံုးခြင့္ ရွိတဲ့အာဏာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒါေပမယ္လို႔ ယခုျဖန္႔ေ၀ထားတဲ့ 'ရာဇ၀တ္ က်င့္ထံုး ဥပေဒကို ျပင္ဆင္သည့္ ဥပေဒၾကမ္း'မွာ ေတာ့ ပုဒ္မ ၄၉၁ မွာပါတဲ့ 'The High
Court' ဆိုတာကို 'The Supreme Court of the Union' ျဖင့္ အစားထိုး ျပင္ဆင္ဖို႔ အဆိုျပဳထားတာ မေတြ႕ရဘူး။ လက္ရွိ တရား လႊတ္ေတာ္ေတြကို ဒီအာဏာဆက္ေပးလိုတဲ့ သေဘာလား မသိဘူး။

အာဏာတည္ဆဲ The Criminal Procedure Code ကို အပိုင္းခြဲၾကည့္ မည္ဆိုလွ်င္ အၾကမ္းအားျဖင့္ အပိုင္း သုံးပိုင္း ပါ၀င္တယ္လုိ႔ ဆိုႏိုင္မွာျဖစ္ပါတယ္။ ပထမပိုင္းကေတာ့ ရဲလုပ္ငန္းမ်ား (ရဲအရာရွိ၏ အာဏာမ်ားႏွင့္ လုပ္ထံုး လုပ္နည္းမ်ားစသည္) ႏွင့္ပတ္သက္တဲ့ အပိုင္းျဖစ္ၿပီး ဒုတိယပိုင္းမွာေတာ့ ရာဇ၀တ္တရားစီရင္ေရးလုပ္ငန္းမ်ား (ရာဇ၀တ္တရား႐ံုးမ်ားႏွင့္အာဏာမ်ား၊ ရာဇ၀တ္မႈမ်ား စစ္ေဆးပံု စစ္ေဆးနည္းမ်ား၊ အယူခံ/ျပင္ဆင္ကိစၥမ်ားစသည္) တို႔ပါ၀င္ပါတယ္။

တတိယပိုင္းကေတာ့ ျပည္သူ႔ၿငိမ္၀ပ္ပိျပားေရးႏွင့္ မႈခင္းကာ ကြယ္ေရးကိစၥမ်ားျဖစ္ၿပီးေတာ့ ရဲအရာရွိ ႏွင့္ ရာဇ၀တ္တရားသူႀကီးမ်ား ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ၾကရတဲ့အပိုင္းျဖစ္ပါတယ္။ အဂၤလန္ႏိုင္ငံနဲ႔ မတူဘဲ ထူးျခားတဲ့ အခ်က္တစ္ခ်က္ကေတာ့ အဂၤလိပ္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး စနစ္ရဲ႕ အမာခံအုတ္ျမစ္ျဖစ္တဲ့ ၿမိဳ႕အုပ္ (ၿမိဳ႕ပိုင္)၊ နယ္ပိုင္၀န္ေထာက္ နဲ႔ အေရးပိုင္(ခ႐ိုင္၀န္)တို႔ကို ရာဇ၀တ္ တရားစီရင္ေရး အာဏာ မ်ား အပ္ႏွင္းၿပီး ရာဇ၀တ္တရားသူႀကီးမ်ားအျဖစ္ ခန္႔အပ္အုပ္ခ်ဳပ္ေစျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။

အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအရာရွိေတြကို ရာဇ၀တ္ အာဏာေပးထားေတာ့ ရပ္ရြာၿငိမ္၀ပ္ပိျပားေရးအတြက္ အလြန္ထိေရာက္ပါတယ္။ ရပ္ရြာ ေအးခ်မ္းမွ လည္း စီးပြားေရးလုပ္လုိ႔ ေကာင္းတာဆိုေတာ့ အုပ္ခ်ဳပ္သူ နယ္ခ်ဲ႕အရင္းရွင္ေတြ အတြက္ေတာ့ အလြန္အက်ိဳးရွိခဲ့တာ အမွန္ပါပဲ။

အဲဒီလို အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာ ႏွင့္ တရားစီရင္ေရးအာဏာကို ေရာေထြး က်င့္သံုးတာဟာ ႏိုင္ငံတကာကလက္ခံ က်င့္သုံးလ်က္ရွိတဲ့ အာဏာခြဲေ၀က်င့္ သံုးမႈ (separation of power) လို႔ဆိုတဲ့ အေျခခံဥပေဒဆိုင္ရာ သေဘာတရား ႏွင့္ ဆန္႔က်င္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ၁၉၇၄ ခုႏွစ္ကစၿပီး အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာႏွင့္ တရားစီရင္ေရး အာဏာေတြကို ခြဲျခား က်င့္သံုးခဲ့တဲ့အတြက္ ရာဇ၀တ္တရားသူႀကီး (Magistrate) ဆိုတာေတြ မရွိ ေတာ့ပါဘူး။

လက္ရွိဖြဲ႕စည္းတည္ေထာင္ ထားတဲ့ တရား႐ံုးေတြကပဲ ရာဇ၀တ္မႈ ေရာ၊ တရားမမႈကိုပါ စီရင္ဆံုးျဖတ္ၾကပါတယ္။ ဒါဟာ လက္ရွိ ရာဇ၀တ္က်င့္ထံုး ဥပေဒကို ျပင္ဆင္ဖို႔လိုအပ္ေစတဲ့ အဓိက အေၾကာင္းရင္းျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ ဒီဥပေဒကိုျပ႒ာန္းခဲ့တဲ့ အခ်ိန္ ကစၿပီး ၁၉၇၄ ခုႏွစ္မတိုင္မီအထိ တည္ရွိခဲ့တဲ့ တရား႐ံုးမ်ားဖြဲ႕စည္းတည္ ေထာင္ထားပံုကိုလည္း အက်ဥ္းအားျဖင့္ ေျပာျပဖို႔လိုဦးမွာပါ။

အမ်ားသိၿပီးျဖစ္တဲ့အတိုင္း တရားစီရင္ေရးမွာ ရာဇ၀တ္ တရားစီရင္ေရးႏွင့္ တရားမတရားစီရင္ ေရးဆိုၿပီး ခြဲျခားထားပါတယ္။ ရာဇ၀တ္ မႈေတြကို စစ္ေဆးစီရင္တာက ၿမိဳ႕နယ္ ရာဇ၀တ္တရားသူႀကီး၊ နယ္ပိုင္ရာဇ၀တ္ တရားသူႀကီးႏွင့္ ခ႐ိုင္ရာဇ၀တ္တရား သူႀကီးအျဖစ္ ရာဇ၀တ္တရားစီရင္ေရး အာဏာေတြ အပ္ႏွင္းျခင္းခံရတဲ့ ၿမိဳ႕ပိုင္၊ နယ္ပိုင္၀န္ေထာက္ႏွင့္ ခ႐ိုင္၀န္ေတြျဖစ္ ၿပီး သူတုိ႔ကို အဂၤလိပ္ဘာသာျဖင့္ 'Magistrates' လို႔ ေခၚပါတယ္။

သူတုိ႔ ဟာ ျပည္ထဲေရး၀န္ႀကီးဌာန၊ အေထြေထြ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးဌာနခြဲရဲ႕ ၀န္ထမ္းေတြျဖစ္ ၾကပါတယ္။ တရားမမႈေတြကို စစ္ေဆး စီရင္ တာကေတာ့ တရားေရး၀န္ႀကီး ဌာနရဲ႕ လက္ေအာက္ခံ တရားေရး ၀န္ထမ္းမ်ားျဖစ္ၾကတဲ့ ၿမိဳ႕နယ္တရားမ တရားသူႀကီး၊ နယ္ပိုင္ တရားမ တရားသူႀကီးႏွင့္ ခ႐ိုင္တရားမ တရားသူႀကီးမ်ား ျဖစ္ၾကၿပီး သူတို႔ကိုေတာ့ 'Judge' လို႔ ေခၚပါတယ္။

ေသဒဏ္ထိုက္သင့္တဲ့ အမႈ မ်ားအပါအ၀င္ ရာဇ၀တ္မႈႀကီးေတြကို စစ္ေဆးတဲ့ စက္ရွင္တရားသူႀကီး (Sessions Judge) ႏွင့္ တရားမ ဥပေဒ မ်ားအရ တရားမမႈႀကီးေတြကို စစ္ေဆးတဲ့ ခ႐ိုင္တရားမတရားသူႀကီး (District Judge) တို႔ဟာ တစ္ဦးတည္းျဖစ္ၿပီး ခ႐ိုင္ တရားမနဲ႔ စက္ရွင္တရားသူႀကီး ( District Judge ) လို႔ ေခၚပါ တယ္။ ခ႐ိုင္အစိုးရ႐ံုးမ်ား႐ံုးစိုက္ရာ ခ႐ိုင္ၿမိဳ႕ ႀကီးေတြမွာေတာ့ ရာဇ၀တ္ မႈဦးေရ အေပၚ မူတည္ၿပီး ရာဘက္ရာဇ၀တ္ တရားသူႀကီးမ်ား ( Additional Magistrates ) အျဖစ္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးဘက္ က ၿမိဳ႕မ ၀န္ေထာက္ႀကီး၊ အခြန္၀န္၊ ေငြတိုက္၀န္ေထာက္ႏွင့္ တရားေရးဌာန ဘက္က တရားမၿမိဳ႕အုပ္၊ တရားမ ၀န္ေထာက္ေတြကို ရာဇ၀တ္ တရားစီရင္ ေရးအာဏာ အပ္ႏွင္းၿပီး ရာဇ၀တ္တရား သူႀကီးမ်ားအျဖစ္ ေဆာင္ရြက္ေစပါတယ္။

႐ံုးအမည္ေတြကိုလည္း ၁- ရာဘက္ရာဇ၀တ္တရားသူႀကီး၊ ၂- ရာဘက္ရာဇ၀တ္တရားသူႀကီး၊ ၃- ရာဘက္ရာဇ၀တ္တရားသူႀကီး စသည္ျဖင့္ သတ္မွတ္ေပးပါတယ္။ ခ႐ိုင္ တစ္ခုလံုးရဲ႕ ရာဇ၀တ္တရားစီရင္ေရးကို တိုက္႐ိုက္ ႀကီးၾကပ္ကြပ္ကဲတဲ့သူကေတာ့ ခ႐ိုင္၀န္ လည္းျဖစ္တဲ့ ခ႐ိုင္ရာဇ၀တ္ တရားသူႀကီးပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ စက္ရွင္တရားသူႀကီးကေတာ့ ခ႐ိုင္အတြင္းမွာရွိတဲ့ ရာဇ၀တ္တရား႐ံုးမ်ားရဲ႕ အယူခံ႐ံုးအျဖစ္နဲ႔ပဲ ရာဇ၀တ္တရား စီရင္ေရးကို ထိန္းကြပ္ပါတယ္။

ရာဇ၀တ္က်င့္ထံုးဥပေဒမွာ ေခတ္ ေတြေျပာင္းလဲမႈအရ သံုးလုိ႔မရေတာ့တဲ့ အတြက္ မသံုးဘဲေသေနတဲ့ (defunct ျဖစ္ေနတဲ့) အခန္း အလိုက္ျပ႒ာန္းခ်က္ ေတြလည္း ရွိေနပါေသးတယ္။ စက္ရွင္ တရား႐ံုးႏွင့္ တရားလႊတ္ေတာ္တို႔က မူလ ရာဇ၀တ္မႈေတြ စစ္ေဆးျခင္း ႏွင့္ဆိုင္တဲ့ အခန္း (၁၈) ႏွင့္ အခန္း (၂၃) တို႔ပါ ပုဒ္မ ေပါင္း ၁၀၀ နီးပါးရွိတဲ့ ျပ႒ာန္းခ်က္ ေတြကို ဘယ္ႏွစ္အထိ အသံုးျပဳခဲ့တယ္ ဆိုတာ စာေရးသူအေနျဖင့္ အတိအက် မေျပာႏိုင္ေပမယ့္ လြတ္လပ္ေရးရၿပီး ေနာက္ပိုင္းမွာ မသံုးခဲ့တာကေတာ့ ေသခ်ာပါတယ္။

အဲဒီျပ႒ာန္းခ်က္ေတြ ထဲမွာ တရားလႊတ္ေတာ္ႏွင့္ စက္ရွင္ တရား႐ံုးမ်ားမွာ စစ္ေဆးတဲ့ရာဇ၀တ္မႈ ႀကီးေတြကို ဂ်ဴရီလူႀကီးမ်ား ခန္႔ထား ၿပီး စစ္ေဆးရမယ္ဆိုတဲ့ ျပ႒ာန္းခ်က္ေတြ ေတာင္ပါပါေသးတယ္။ ယခုေခတ္ ဥပေဒသမားမဟုတ္သူေတြ ၾကားဖူးၾက မွာေတာင္ မဟုတ္ဘူး ထင္တယ္။ (အေမ ရိကန္ျပည္ေထာင္စုမွာေတာ့ ဂ်ဴရီစနစ္ ကို ယခုအထိ တြင္တြင္က်ယ္က်ယ္ က်င့္ သံုးလ်က္ရွိေသးတာ ကို သတင္းေတြမွာ ဖတ္ရတယ္။)

အဲဒီျပ႒ာန္းခ်က္ေတြကို မသံုးေတာ့တဲ့အတြက္ ပယ္ဖ်က္ဖို႔ေတာ့ မလိုပါဘူး၊ ေနာင္သံုးလိုတဲ့အခါမွာ ျပဳျပင္ သံုးစြဲႏိုင္ေအာင္ လက္ရွိ အတိုင္းပဲ ထားသင့္ပါေသးတယ္။ အထက္မွာေျပာခဲ့တာေတြက ရာဇ ၀တ္ က်င့္ထံုးဥပေဒျပင္ဆင္ေရးကိစၥနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ စဥ္းစား ၾကရာမွာ ဥပေဒ သမားမဟုတ္သူေတြ သိရွိထားဖို႔လိုမယ္ လို႔ထင္တဲ့ အေျခခံအခ်က္အလက္မ်ား ကို အၾကမ္းဖ်င္းေဖာ္ျပျခင္းသာ ျဖစ္ပါ တယ္။

ဥပေဒၾကမ္းကို စိစစ္ၾကည့္တဲ့အခါ ျပင္ဆင္ဖို႔ ရည္ရြယ္တဲ့ပုဒ္မေတြက အားလံုးနီးပါးေလာက္ ျဖစ္ေနေတာ့ ဒီေဆာင္ပါးမွာ အျပည့္အစံု ေဖာ္ျပဖို႔ မျဖစ္ႏိုင္တဲ့အတြက္ ေယဘုယ် သေဘာနဲ႔ ေျပာလုိ႔ရႏိုင္တာကိုပဲ ေျပာပါရေစ။ မူသေဘာအရ ေျပာရမယ္ဆိုရင္ တည္ဆဲ ဥပေဒေဟာင္းတစ္ခုကို ျပင္ဆင္ရာမွာ ျပင္ဆင္ျဖည့္စြက္စရာေတြ သိပ္မ်ားၿပီး မူလဥပေဒရဲ႕ ရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႔ ပံုသဏၭာန္ကို ေျပာင္းလဲ သြားေစမယ္ ဆိုရင္ေတာ့ အဲဒီဥပေဒေနရာမွာ ဥပေဒအသစ္ကို အစားထိုးျပ႒ာန္းၿပီး ဥပေဒေဟာင္းကို ႐ုပ္သိမ္းသင့္တယ္လို႔ ယူဆပါတယ္။ ဒီကိစၥနဲ႔ပတ္သက္လို႔ သာဓကေတြလည္း အမ်ားႀကီးရွိပါတယ္။ ယခုအဆိုျပဳထားတဲ့ ရာဇ၀တ္က်င့္ထံုးဥပေဒ ျပင္ဆင္ခ်က္ ေတြကို ၾကည့္လွ်င္ မူလဥပေဒတစ္ခုလံုးနီးပါးကို ျပင္ဆင္မွာျဖစ္ေၾကာင္း ေတြ႕ရွိရပါတယ္။
အမ်ားအား ျဖင့္ေတာ့ လက္ရွိဥပေဒမွာပါရွိတဲ့ High Court, District Magistrate, Magistrates အစရွိတဲ့ စကားရပ္ေတြကို အစားထိုး တာျဖစ္ပါတယ္။

အဲဒါေၾကာင့္ မူလဥပေဒရဲ႕ ပုဒ္မအားလံုး ေလာက္နီးပါး ျပင္ဆင္ေနရတာျဖစ္ ေၾကာင္းကိုလည္း ေတြ႕ရွိရပါတယ္။ အဲဒီလုိ မူရင္းဥပေဒပါ ပုဒ္မအမ်ား အျပားကို လိုက္ျပင္ေနမယ့္အစား High Court နဲ႔ District Court ဆိုတဲ့ စကားရပ္မ်ားရဲ႕ အဓိပၸာယ္ ဖြင့္ဆိုခ်က္ (definition) ကို ျပင္ဆင္ခ်က္ဥပေဒ မွာ ျဖည့္စြက္ေပးလိုက္မယ္ဆိုရင္ အဲဒီ စကားရပ္ေတြပါတဲ့ ပုဒ္မတိုင္းကို လိုက္ၿပီး ျပင္ဆင္ေနဖို႔ လိုမွာမဟုတ္ ေတာ့ဘူး။

ေနာက္ၿပီး ရာဇ၀တ္က်င့္ထံုးဥပေဒကို ျပင္ဆင္သည့္ဥပေဒၾကမ္းမွာ အဆိုျပဳ ထားသလို လက္ရွိဥပေဒမွာ ပါရွိေနတဲ့ 'Magistrate'ဆို တဲ့ စကားရပ္မ်ားအစား 'Judge' ဆိုတဲ့ စကားလံုးႏွင့္အစားထိုးဖို႔ မသင့္ဖူးလို႔ထင္ပါတယ္။ လက္ရွိဥပေဒ ရဲ႕ပုဒ္မမ်ားႏွင့္ ဒုတိယ ဇယားမွာပါရွိတဲ့ Court of Sessions, District Magistrate, Sub-divisional Magistrate, Magistrate of the first or the second or the third class စတဲ့ စကားရပ္ေတြကို ပုဒ္မေတြမွာလိုက္ ၿပီး ျပင္ဆင္ေနမယ့္အစား District Magistrate ရဲ႕အာဏာေတြကို ယခု လက္ရွိ District Judge အားက်င့္ သံုးခြင့္ျပဳမယ္၊ Sub-divisional Magistrate နဲ႔ Magistrates ေတြရဲ႕ အာဏာေတြကို Township Judge နဲ႔ Deputy Township Judge ေတြအား ၎တို႔ကို အပ္ႏွင္းထားတဲ့ ရာဇ၀တ္ အာဏာအေလ်ာက္ က်င့္သံုးခြင့္ျပဳမယ္ ဆိုရင္ျဖစ္ ႏိုင္မယ္လို႔ ထင္ပါတယ္။

ျပင္ဆင္ခ်က္ဥပေဒမွာ အဆိုျပဳထားတဲ့အတိုင္း တည္ဆဲဥပေဒပါ District Magistrate ရဲ႕ အာဏာအားလံုးကို Township Judge အား အာဏာအပ္ ႏွင္းဖို႔ေတာ့ မသင့္ဘူးလို႔ထင္ပါတယ္။ တာ၀န္ႀကီးမႈအပိုင္းက မတူညီၾကလို႔ပါ။ ယခုအၾကံျပဳခ်က္ေတြကို ျပင္ဆင္ခ်က္ ဥပေဒမွာေတာ့ ထည့္သြင္းႏိုင္မွာမဟုတ္ဘူး။

ေဆာင္ရြက္ႏိုင္မယ့္ နည္းလမ္း ႏွစ္ရပ္ကိုေတြ႕ရတယ္။ ပထမနည္းက ရာဇ၀တ္က်င့္ထံုးဥပေဒ အခန္း(၂)ပါ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတအား အပ္ႏွင္းထားတဲ့ အာဏာမ်ားအရ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတက အမိန္႔ေၾကာ္ျငာစာထုတ္ျပန္ၿပီး လက္ရွိ တရားေရး၀န္ထမ္းမ်ား (တရား႐ံုးမ်ား) အား ရာဇ၀တ္တရားစီရင္ေရး အာဏာမ်ား အပ္ႏွင္းတဲ့နည္းျဖစ္ၿပီး၊ ဒုတိယနည္း ကေတာ့ လက္ရွိတရားစီရင္ေရးဥပေဒမွာ လိုအပ္ သလို ျဖည့္စြက္ျပင္ဆင္တဲ့ နည္းျဖစ္ပါတယ္။

ရာဇ၀တ္က်င့္ထံုးဥပေဒမွာ ပါတဲ့အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအရာရွိမ်ား ေဆာင္ရြက္သင့္တဲ့ ကိစၥေတြကိုေတာ့ ယခင္ျပည္သူ႔ ေကာင္စီ အဆင့္ဆင့္ကို အာဏာအပ္ ႏွင္းခဲ့ဖူးတဲ့ ပံုစံအတိုင္း အာဏာအပ္ႏွင္း သင့္ပါတယ္။ ဥပမာ ပုဒ္မ ၁၄၄၊ ၁၄၅၊ ၁၄၆ စတာေတြ ေပါ့။
အဲဒီလိုေဆာင္ရြက္ၿပီးေနာက္ ရာဇ၀တ္က်င့္ထံုးဥပေဒမွာ ျပင္ဆင္ရမယ့္ အခ်က္တခ်ဳိ႕ က်န္ရွိေနေသးမယ္ဆိုရင္ (ဥပမာ ပုဒ္မ ၄၉၁ မွာပါရွိတဲ့ 'ေရွ႕ေတာ္ သြင္း စာခြ်န္ေတာ္' ကိစၥ၊ ယခု အဆိုျပဳ ထားတဲ့ဥပေဒမူၾကမ္းမွာမပါရွိေသးတဲ့ ပုဒ္မ ၄၈၈ အရ မယားစရိတ္ႏွင့္ ကေလး စရိတ္ကို က်ပ္ ၁၀၀ ထက္ပိုမေပးရဆို တဲ့ကိစၥ စသည္) အဲဒီက်န္ေနတဲ့ကိစၥေတြ ကိုလည္း ရာဇ၀တ္က်င့္ထံုးဥပေဒ ျပင္ဆင္ ခ်က္မွာ ထည့္သြင္းႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ေဖာ္ျပပါ အၾကံျပဳခ်က္မ်ားအရ လက္ရွိတရားသူႀကီးမ်ားအား အာဏာ အပ္ႏွင္းတာကို ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတရဲ႕ အမိန္႔ ျဖင့္ ေဆာင္ရြက္ ျခင္း မျပဳဘူးဆိုလွ်င္ေတာ့ လက္ရွိ ရာဇ၀တ္က်င့္ထံုး ဥပေဒႏွင့္ တရားစီရင္ေရးဥပေဒေတြကို လိုအပ္သလို ျပင္ဆင္ရမွာျဖစ္လို႔ 'ရာဇ ၀တ္ က်င့္ထံုးဥပေဒကိုျပင္ဆင္သည့္ ဥပေဒ' ႏွင့္ 'တရားစီရင္ေရး ဥပေဒကို ျပင္ဆင္သည့္ဥပေဒ' ဆိုၿပီး ျပင္ဆင္ခ်က္ ဥပေဒ ႏွစ္ခု ရွိလာမွာျဖစ္ပါတယ္။ အဆိုျပဳထားတဲ့ဥပေဒမူၾကမ္းမွာ မူလ ဥပေဒပါစကားရပ္မ်ားကို အစားထိုး ဖို႔ရည္ရြယ္တဲ့ အဂၤလိပ္ဘာသာျဖင့္ ေရးသားထားတဲ့ စကားရပ္မ်ားႏွင့္ပတ္သက္လို႔ေျပာစရာေလးေတြရွိေသးေပ မယ့္ ဒီေနရာမွာမေျပာသာေတာ့ဘူး။

ဦးေက်ာ္ေအး

အတြဲ ၃၀ ၊ အမွတ္ ၅၈၅ ( ၇ - ၁၃ ၊ ၉ ၊ ၂၀၁၂)

ျမန္မာတိုင္း(မ္)

မူရင္းလင့္ >> http://www.myanmar.mmtimes.com/2012/article/585/law01.html






သူရူးမှု စစ်ဆေးစီရင်ခြင်းအကြောင်း သိမှတ်ဖွယ်ရာများ

 အချို့သော အမှုအခင်းတွေမှာ ရူးသွပ်တဲ့ တရားခံတွေ ပါလာတာကို တစ်ခါတစ်ရံ ကြုံတွေ့ရတတ်ပါတယ်။ ကျွန်တော်ကိုယ်တိုင် စိတ်ဝင်စားမိတာက အဲဒီလို သူရူးမှု...