Wednesday, December 3, 2014

စာခြၽန္​​ေတာ္​

စာ ခြၽ န္​ ​ေ တာ္​

ျပည္ေထာင္စုသမၼတ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥေပဒပုဒ္မ -၂၁ တြင္ ႏိုင္ငံသား ႏိုင္ငံသားမ်ား၏ မူလအခြင့္အေရး၊တာ၀န္မ်ားႏွင့္ စပ္လ်ဥ္းသည့္ အေျခခံရမည့္မူ (၄)ရပ္ ကိုျပဌာန္းထားၿပီး ၊ အခန္း(၈)တြင္ ႏိုင္ငံသား ၊ ႏိုင္ငံသားမ်ား၏ မူလအခြင့္အေရး ႏွင့္ တာ၀န္မ်ားကို ျပဌာန္းထားပါသည္။
အေျခခံဥပေဒပါ ႏိုင္ငံသားမ်ား၏ မူလအခြင့္အေရးတစ္ရပ္ရပ္ကို ထိပါးျခင္းခံရေသာ ျပည္သူတစ္ဦးဦးသည္ က်ဴးလြန္သူအား ျပစ္မႈဆိုင္ရာဥပေဒအရ အေရးယူႏိုင္သည္။ သို႕ရာတြင္ အဆိုပါ ဥပေဒအေရးယူျခင္းျဖင့္သာ ဖူလံုျခင္းမရွိေသာ မူလအခြင့္အေရးထိ ပါးမႈမ်ားကို ျမန္ျမန္ႏွင့္ ထိေရာက္စြာ ကာကြယ္ေပးရန္ ႏွင့္ နစ္နာခ်က္ ၊ မွားယြင္းခ်က္ မ်ားကို ျပင္ဆင္ရန္ ျပည္ေထာင္စုတရားလႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္( Supreme Court Of The Union) တြင္ေလွ်ာက္ထားေတာင္းခံႏိုင္သည္။
***ျပည္ေထာင္စု သမၼတျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ ဖြဲစည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ-၃၃၇***
ျပည္ေထာင္စု တရားလႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္သည္ မူလအခြင့္အေရးတစ္ရပ္ရပ္ကို ထိပါး က်ဴးေက်ာ္ထားသည္ကို ေတြ႕ရွိရလွ်င္ “စာခၽြန္ေတာ္အမိန္” ထုတ္ဆင့္၍ သက္ဆိုင္ရာ တို႕၏ အမွားအယြင္းကို ျပင္ဆင္ခြင့္အာဏာရွိပါသည္။ ပုဒ္မ-၃၃၈
စာခၽြန္ေတာ္အမိန္႕မ်ားထုတ္ဆင့္၍ နစ္နာမႈမ်ားကို ကုစားမႈေပးျခင္းသည္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ဥပေဒႏွင့္ သက္ဆိုင္ေသာ ကုစားမႈျဖစ္သည္။ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာပိုင္မ်ား၏ လုပ္ေဆာင္ခ်က္တစ္ရပ္သည္ တရားစီရင္ေရးသေဘာဆန္ေသာလုပ္ေဆာင္ခ်က္ ( Quasi Judicial function) ျဖစ္ၿပီး ၄င္းလုပ္ေဆာင္ခ်က္ေၾကာင့္ ျပည္သူတစ္ဦး၏ ဥပေဒေရးရာအခြင့္အေရးထိခိုက္နစ္နာ ဆံုးရႈံးမႈရႈိလွ်င္ ႏိုင္ငံ၏ အျမင့္ဆံုးတရားရံုးသို႕ စာခၽြန္ေတာ္ အမိန္႕မ်ားထုတ္ဆင့္၍ ေလွ်ာက္ထားႏိုင္ျခင္းသည္ တစ္နည္းအားျဖင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အာဏာပိုင္၏မွားယြင္းေသာ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ ၊ ဥပေဒႏွင့္မညီေသာ လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ားကို စာခၽြန္ေတာ္အမိန္႕မ်ား ထုတ္၍ ပယ္ဖ်က္ျခင္း ၊ တားျမစ္ျခင္း စသည္တို႕သည္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးဌာန၏ တရားစီရင္ေရး သေဘာဆန္ေသာလုပ္ေဆာင္ ခ်က္မ်ားကို တရားစီရင္ေရးဌာနမွ ႀကီးၾကပ္ကြပ္ကဲျခင္း (သို႕မဟုတ္)ျပန္လည္သံုးသပ္ ျခင္းပင္ျဖစ္သည္။


စာခၽြန္ေတာ္အမိန္႕ထုတ္ဆင့္ရန္ အေျခခံအေၾကာင္းအရင္းမ်ား


၁။ စီရင္ပိုင္ခြင့္အာဏာႏွင့္ ပတ္သက္ေသာျပႆနာမ်ား (Jurisdictional Matters)
(က)စီရင္ပိုင္ခြင့္အာဏာရွိသည္ထက္ပို၍ျပဳလုပ္ျခင္း (Excess Of Jurisdictional) 
(ခ) စီရင္ပိုင္ခြင့္အာဏာမရွိဘဲ ျပဳလုပ္ျခင္း (Lack of Jurisdiction)
(ဂ) စီရင္ပိုင္ခြင့္အာဏာျဖင့္ ေဆာင္ရြက္ေပးရန္ရွိသည္ကိုေဆာင္ရြက္မေပးျခင္း (Refusal to exercise Jurisdiction) 
၂။ အမႈမွတ္တမ္းေပၚတြင္ ဥပေဒအခ်က္အလက္မွားယြင္းခ်က္မ်ားသိသာေပၚလြင္ေန ျခင္း (Error of Law on the face of Record)
၃။ သဘာ၀တရားမွ်တမႈနည္းဥပေဒမ်ား(Rules of Natural Justice)
(က) ဘက္လိုက္ျခင္းကို ဆန္႕က်င္သည့္နည္းဥပေဒ(The Rule Against Bias)
(ခ ) ၾကားနာခြင့္ အခြင့္အေရး (The Right to a Hearing)

ျပည္ေထာင္စုသမၼတျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ပုဒမ-၁၈(ခ)အရ ျပည္ေထာင္စုတရားလႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္သည္ ႏိုင္ငံေတာ္၏ အျမင့္ဆံုးတရားရံုးျဖစ္သည္။ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒအခန္း(၈)(ႏိုင္ငံသား ၊ ႏိုင္ငံသားမ်ား၏ မူလအခြင့္အေရးမ်ား ႏွင့္ တာ၀န္မ်ား) ၌ ေပးအပ္ထားေသာအခြင့္အေရးမ်ားႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ ေလွ်ာက္ထားလာ သည့္ကိစၥရပ္မ်ားတြင္ ျပည္ေထာင္စုတရားလႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္သည္ ေအာက္ေဖာ္ျပပါ စာခၽြန္ေတာ္အမိန္႕တစ္ရပ္ရပ္ကို သင့္ေလွ်ာ္သည့္အတိုင္းထုတ္ဆင့္ေပးခြင့္ အာဏာရွိသည္။ 
(က) ေရွ႕ေတာ္သြင္းစာခၽြန္ေတာ္အမိန္႕
(ခ) အာဏာေပးစာခၽြန္ေတာ္အမိန္႕
(ဂ) တားျမစ္ေစ စာခၽြန္ေတာ္အမိန္႕
(ဃ) အာဏာပိုင္ေမးစာခၽြန္ေတာ္အမိန္႕
(င) အမႈေခၚစာခၽြန္ေတာ္အမိန္႕
*** ျပည္ေထာင္စု သမၼတျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ-၃၇၈(က)**


(က) ေရွ႕ေတာ္သြင္းစာခၽြန္ေတာ္အမိန္႕(Habeas Corpus)(Law Latin “that you have body”) 


ေရွ႕ေတာ္သြင္းစာခၽြန္ေတာ္အမိန္႕သည္ လူပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးအားရံုးေရွ႕ေမာက္သို႕တင္သြင္း ရန္ အမိန္႕ထုတ္ဆင့္ျခင္းျဖစ္သည္။ ဖမ္းဆီးခံထားရသူတစ္ဦးအား ရံုးေရွ႕သို႕သြင္းေစ၍ ထိုသူကို မည္သည့္ျပစ္မႈ ၊ မည္သည့္ဥပေဒအရ ဖမ္းဆီးထားသည္ကိုဖမ္းဆီးသည့္အဖြဲ႕ အစည္းအား ထုေခ်ရွင္းလင္းျခင္း မျပဳႏိုင္လွ်င္ အခ်ဳပ္မွ လႊတ္ေစရပါမည္။ အေျခခံဥပ ေဒ အရ ေပးအပ္ထားေသာ ျပည္သူတစ္ဦး၏ အခ်ဳပ္အခ်ယ္မရွိ လြတ္လပ္စြာေနႏိုင္ခြင့္ ကို ကာကြယ္ရန္ျဖစ္သည္။
***ဂ်ီအမ္ဘာနာဂ်ီ ႏွင့္ အင္းစိန္အက်ဥ္းေထာင္ႀကီးၾကပ္သူအရာရွိ ၊ ၁၉၄၈ ၊ မတစ ၊ စာ-၁၉၉***
ဖမ္းဆီးျခင္းခံခ်ဳပ္ေႏွာင္ျခင္းခံရသူသည္ ျပည္ေထာင္စုတရားလႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္သို႕ ေရွ႕ ေတာ္သြင္း စာခၽြန္ေတာ္အမိန္႕ထုတ္ဆင့္၍ မိမိအား ဖမ္းဆီးထားျခင္းသည္ ဥပေဒႏွင့္ ကိုက္ညီျခင္းရွိမရွိစစ္ေဆး၍ ဥပေဒႏွင့္ မညီက ခ်ဳပ္ေႏွာင္မိန္႕ကို ပယ္ဖ်က္ေပးရန္ ေလွ်ာက္ထားႏိုင္သည္။ ဖမ္းဆီးျခင္းခံေနရသူက ေလွ်ာက္ထားျခင္း မျပဳႏိုင္လွ်င္ ၄င္း၏ ဇနီးစေသာ သက္ဆိုင္သူက ေလွ်ာက္ထားႏိုင္သည္။
*** တင္ဇာေမာ္ႏိုင္ႏွင့္ ရန္ကုန္ရဲမင္းႀကီး ၊ ၁၉၅၀ ၊ မတစ ၊ (လႊတ္ေတာ္)၊ စာ-၁၇***

(ခ) အာဏာေပးစာခၽြန္ေတာ္အမိန္႕ (Mandamus Latin “Wecommand”) 

အာဏာေပးစာခၽြန္ေတာ္အမိန္႕သည္ ေဆာင္ရြက္ရန္အမိန္႕ေပးသည့္ စာခၽြန္ေတာ္မ်ိဳး ျဖစ္သည္။ ဥပေဒအရ အပ္ႏွင္းထားေသာအာဏာျဖင့္ ေဆာင္ရြက္ေပးရန္ရွိသည္ကို ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးကျဖစ္ေစ ၊ အဖြဲ႕အစည္းတစ္ခုကျဖစ္ေစ ေဆာင္ရြက္မေပးဘဲေနသည့္ကိစၥ မ်ာ၌ ဥပေဒႏွင့္အညီ ေဆာင္ရြက္ေစရန္ ဤစာခၽြန္ေတာ္အမိန္႕ကိုထုတ္ေပးျခင္းျဖစ္ သည္။ ဥပမာအားျဖင့္ ၿမိဳ႕ျပဆိုင္ရာ ငွားရမ္းခႀကီးၾကပ္ေရးဥပေဒအရ စံငွားရမ္းခ သတ္မွတ္ေပးရန္ ငွားရမ္းခႀကီးၾကပ္ေရး၀န္က ျငင္းပယ္သည့္ အမိန္႕ခ်မွတ္ခဲ့သည္။ ငွားရမ္းခႀကီးၾကပ္ေရး၀န္သည္ စံငွားရမ္းခသတ္မွတ္ေပးရန္ ဥပေဒအရ တာ၀န္ရွိပါ လွ်က္သတ္မွတ္မေပးဘဲေနျခင္းျဖစ္ရာ ျပည္ေထာင္စု တရားလႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္က ဤစာခၽြန္ေတာ္ အမိန္႕မ်ိဳးျဖင့္ စံငွားရမ္းခ သတ္မွတ္ေပးရန္ ညြန္ၾကားသည့္ အမိန္႕မ်ိဳးျဖစ္သည္။
အာဏာေပးစာခၽြန္ေတာ္အမိန္႕ ထုတ္ဆင့္ရန္ခြင့္ျပဳျခင္း (သို႕မဟုတ္) ျငင္းပယ္ျခင္း သည္ တရာရံုးဆင္ျခင္တံုတရားအရ က်င့္သံုးရေသာ အာဏာျဖစ္သည္။
*** ေဒၚေစာရင္ႏွင့္ ငွားရမ္းခႀကီးၾကပ္ေရး၀န္ ပါ(၂) ၊ ၁၉၅၃ ၊ မတစ ၊(လႊတ္ေတာ္)၊ စာ-၇၃***

(ဂ) တားျမစ္ေစ စာခၽြန္ေတာ္အမိန္႕(Prohibition)

တားျမစ္ေစ စာခၽြန္ေတာ္အမိန္႕သည္ တရားရံုး ( သို႕မဟုတ္) တရားစီရင္မႈ ေဆာင္ ရြက္ျခင္းသေဘာ ပါ၀င္သည့္ခံုရံုးအား ၄င္း၏ စီရင္ပိုင္ခြင့္ကိုေက်ာ္၍ေသာ္လည္းေကာင္း တရားမွ်တမႈကို ဆန္႕က်င္၍ေသာ္လည္းေကာင္း မျပဳလုပ္ရန္တားျမစ္သည့္ အမိန္႕မ်ိဳး ျဖစ္သည္။ 
အျခားနည္းျဖင့္ ကုစားႏိုင္သည့္သက္သာခြင့္ ရရွိႏိုင္လွ်င္ ဤစာခၽြန္ေတာ္အမိန္႕ျဖင့္ စြက္ဖက္ျခင္းမျပဳ။ သို႕ရာတြင္ တရားဥပေဒအရ အပ္ႏွင္းထားျခင္းမရွိေသာ စီရင္ပိုင္ခြင့္ အာဏာ သံုးစြဲလွ်င္ ဤစာခၽြန္ေတာ္အမိန္႕မ်ိဳး ထုတ္ဆင့္ႏိုင္သည္။
*** ဆရန္ဆန္ဒါအာနန္ဒါ ႏွင့္ ရန္ကုန္အေကာက္ခြန္မင္းႀကီး ၊ ၁၉၅၁၊မတစ (လႊတ္ေတာ္ ခ်ဳပ္)၊ စာ-၂၈ ***

(ဃ) အာဏာပိုင္ ေမးစာခၽြန္ေတာ္အမိန္႔ ( Quo Warranto) (Law Latin “by What authority” )

အာဏာပိုင္ေမး စာခၽြန္ေတာ္အမိန္႕သည္ မည္သည့္အေၾကာင္းမ်ိဳးရွိေၾကာင္း အေၾကာင္း ျပေစရန္ ထုတ္ဆင့္ေသာ အမိန္႕မ်ိဳးျဖစ္သည္။ အစိုးရ ဌာန တစ္ခုခုက တရားဥပေဒအရ အပ္ႏွင္းထားေသာ အာဏာကိုေက်ာ္လြန္၍ တစ္စံုတစ္ရာ ကိုျပဳလုပ္ျခင္းေၾကာင္း ျပည္သူတစ္ဦး၏ အခြင့္အေရးကို ထိပါးေၾကာင္း နစ္နာသူက ေလွ်ာက္ထားလာလွ်င္ သက္ဆိုင္ရာဌာနအား မည္သည့္အခြင့္အာဏာအရ မည္သည့္အေၾကာင္းေၾကာင့္ ျပဳရသည္ကို ဤ စာခၽြန္ေတာ္အမိန္႕မ်ိဳးထုတ္ဆင္၍ ေမးျမန္းျခင္း ၊ တားျမစ္ျခင္း ျဖစ္သည္။

(င) အမႈေခၚစာခၽြန္ေတာ္အမိန္႕ ( Certiorari)(Law latin “to be more fully informed”)

အမႈေခၚစာခၽြန္ေတာ္အမိန္႕သည္ အျမင့္ဆံုးတရားရံုးေတာ္လက္ေအာက္ခံ တရားရံုးႏွင့္ တရားစီရင္မႈေဆာင္ရြက္ျခင္း သေဘာပါ၀င္သည့္ ခံုရံုးတို႕အေပၚ၌ ႀကီးၾကပ္ကြပ္ကဲမႈ အာဏာကိုသံုးစြဲလွ်က္ ခ်မွတ္ေသာ အမိန္႕မ်ိဳးျဖစ္သည္။ လက္ေအာက္ခံ တရားရံုး ( သို႕မဟုတ္) တရားစီရင္မႈေဆာင္ရြက္ျခင္း သေဘာပါ၀င္သည့္ ခံုရံုး၏ အမႈတြဲကို ေခၚယူ ကာ အာဏာေက်ာ္လြန္ဆံုးျဖတ္ထားျခင္း ရွိမရွိ ၊ တရားမွ်တမႈကို ခ်ိဳးေဖာက္၍ လည္း ေကာင္း ၊ တရားမ၀င္ဘဲလည္းေကာင္း ၊ ေဆာင္ရြက္ဆံုးျဖတ္ထားျခင္း ရွိမရွိ စီစစ္သံုး သပ္ၿပီးေနာက္ အာဏာကို ေက်ာ္လြန္၍ လည္းေကာင္း ၊ တရားမွ်တမႈကို ခ်ိဳးေဖာက္၍ လည္းေကာင္း ၊ တရားဥပေဒကို မ်က္ကြယ္ျပဳ၍လည္းေကာင္း ဆံုးျဖတ္ထားေၾကာင္း ေတြ႕ရွိလွ်င္ ယင္းဆံုးျဖတ္ခ်က္ကို စာခၽြန္ေတာ္အမိန္႕ျဖင့္ ပယ္ဖ်က္ႏိုင္သည္။
တရားစီရင္ေရးဆိုင္ရာ အမိန္႕ မဟုတ္ဘဲ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးဆိုင္ရာ အမိန္႕ျဖစ္ပါက အမႈေခၚ စာခၽြန္ေတာ္ထုတ္ေပးျခင္းမျပဳေပ။
***မစၥ္ေဂ် ၊ အာ(ရ္)၊ ဖရန္႕(ခ်ရ္)ပါ (၂) ၊ ႏွင့္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕လက္ေထာက္ငွားရမ္းခ ႀကီးၾကပ္ေရး၀န္ ပါ (၂) ၊ ၁၉၆၂ ၊ မတစ ၊(ရံုးခ်ဳပ္) စာ - ၅၄ ***
တရားစီရင္မႈေဆာင္ရြက္ျခင္း သေဘာပါ၀င္သည့္ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ ( quasi judicial action) တြင္ (၁) ဥပေဒအရ လုပ္ပိုင္ခြင့္ရွိရမည္။ (၂)ျပည္သူလူထုအတြက္ အခြင့္အ ေရးကို ထိခုိက္ေသာ ျပဳလုပ္မႈျဖစ္ရမည္။(၃)တရားဥပေဒႏွင့္အညီ ေဆာင္ရြက္ရန္ တာ၀န္ရွိရမည္ ဟူေသာ အခ်က္သံုးခ်က္တို႕ အက်ံဳး၀င္သည္။
***ဦးေထြးႏွင့္ ဦးထြန္းအံုး ၊ ၁၉၄၈ ၊ မတစ ၊ စာ-၅၄***
တရားဥပေဒျဖင့္ အာဏာအပ္ႏွင္းထားေသာ အာဏာပိုင္သည္ ထိုတရားဥေပဒအရ တရားရံုးမ်ားႏွင့္ စံုစမ္းစစ္ေဆးၿပီး ျပည္သူတို႕၏ အခြင့္အေရးမ်ားကို ထိခုိက္မည့္ ကိစၥမ်ား ႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ အမိန္႕ခ်မွတ္မွသာလွ်င္ ထိုအမိန္႕သည္ ကန္႕သတ္ထားသည့္ တရားစီရင္ေရးဆိုင္ရာ အမိန္႕မ်ိဳးျဖစ္သျဖင့္ အမႈေခၚစာခၽြန္ေတာ္အမိန္႕ျဖင့္ ၀င္ေရာက္ စြက္ဖက္ႏိုင္မည္ျဖစ္သည္။ သို႕ရာတြင္ စီရင္ခ်က္မ်ားသည္ (Speaking order) ျဖစ္ၿပီး အထင္အရွားမွားယြင္းရန္ လိုအပ္သည္။
***ေမာင္စိုးေမာင္ႏွင့္ လယ္ယာေျမႏိုင္ငံပိုင္ျပဳလုပ္ေရး၀န္ႀကီးဌာန ပါ(၄)၊ ၁၉၆၂ ၊ မတစ ၊ (ရံုးခ်ဳပ္) ၊ စာ-၄၄၄
ဘဂ၀မ္ဒတ္(စ္) ဟန္ႏုမာန္ဘတ္ ႏွင့္ ဘ႑ာေတာ္မင္းႀကီး ၊ ၁၉၅၇ ၊ မတစ ၊ လႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္ ၊ စာ-၁ ***
ထို႕ျပင္ အမႈေခၚ စာခၽြန္ေတာ္အမိန္႕ေလွ်ာက္ေတာင္းရာ၌ ေလွ်ာက္ထားသူသည္ မိမိပယ္ဖ်က္ေစလိုေသာ သက္ဆိုင္ရာ အာဏာပိုင္၏အမိန္႕သည္ မိမိ၏ အခြင့္အေရးကို ထိခုိက္ေၾကာင္း ( သို႕တည္းမဟုတ္) မိမိအားအက်ိဳးမဲေစေၾကာင္း ထင္ရွားစြာ ျပသရန္ တာ၀န္ရွိသည္။
သီးျခားသက္သာခြင့္ဥပေဒပုဒ္မ-၄၅ မွ ၅၁ ထိျပဌာန္းခ်က္အရ တရားလႊတ္ေတာ္သို႕ အာဏာေပးစာခၽြန္သေဘာရွိသည့္ အမိန္႕ကို ခ်မွတ္ႏိုင္သည့္အာဏာ အပ္ႏွင္းထား သည္။
ျပစ္မႈဆိုင္ရာက်င့္ထံုးဥပေဒပုဒ္မ-၄၉၁ တြင္လည္း တရားလႊတ္ေတာ္မွ မိမိ၏ စီရင္ပိုင္ ခြင့္နယ္အတြင္း ဥပေဒႏွင့္ မညီေသာနည္းလမ္းမက်ေသာ ဖမ္းဆီးခ်ဳပ္ေႏွာင္ထားျခင္း ခံရသူမ်ားအတြက္ ေရွ႕ေတာ္သြင္း စာခၽြန္ေတာ္အမိန္႕သေဘာမ်ိဳးျဖစ္သည့္ အမိန္႕ကို ထုတ္ဆင့္၍ ဖမ္းဆီးခ်ဳပ္ေႏွာင္ထားသူကို ရံုးေရွ႕သြင္း စစ္ေဆးရန္ သို႕တည္းမဟုတ္ မတရားေသာ ဖမ္းဆီးခ်ဳပ္ေႏွာင္ျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း ယံုၾကည္ပါက ထိုသူအား ဖမ္းဆီးခ်ဳပ္ ေႏွာင္ထားျခင္းမွ လႊတ္ရန္ အမိန္႕ခ်မွတ္သည့္ အာဏာအပ္ႏွင္းထားပါသည္။
ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒပုဒ္မ-၃၇၈(ခ) တြင္ ျပည္ေထာင္စု တရားလႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္သို႕ အပ္ႏွင္းသည့္ စာခၽြန္ေတာ္အမိန္႕မ်ား ထုတ္ဆင့္ခြင့္ အာဏာ သည္ အျခားရံုးမ်ားအား တည္ဆဲဥပေဒမ်ားအရ အပ္ႏွင္းထားသည့္ စာခၽြန္ေတာ္အမိန္႕ သေဘာမ်ိဳးသက္ေရာက္သည့္အမိန္႕ ထုတ္ဆင့္ပိုင္ခြင့္အာဏာကို မထိခိုက္ေစရဟု ျပဌာန္းထားပါသည္။ 
ထိုေၾကာင့္ ျပည္ေထာင္စုတရားလႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္သို႕ အပ္ႏွင္းသည့္ စာခၽြန္ေတာ္အမိန္႕ မ်ားထုတ္ဆင့္ခြင့္အာဏာသည္ သီးျခားသက္သာခြင့္ဥပေဒႏွင့္ ျပစ္မႈဆိုင္ရာက်င့္ထံုး ဥပေဒအရ တရားလႊတ္ေတာ္သို႕ အပ္ႏွင္းသည့္ အာဏာကို ကန္႕သတ္ထားျခင္းမရွိ ေၾကာင္းေတြ႕ရွိရသည္။
ျပည္သူတို႕၏ မူလအခြင့္အေရးမ်ားကို အေျခခံဥပေဒႏွင့္ အကာအကြယ္ေပးထားသည္။ ျပည္ေထာင္စုတရားလႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္သည္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒက အပ္ႏွင္းထားသည့္ အာဏာအရ ျပည္သူတို႕၏ အခြင့္အေရးကို ကာကြယ္ေစာင့္ထိန္းရာဌာနႀကီးျဖစ္သည္။
အထက္တြင္ေဖာ္ျပသကဲ့သို႕ ျပည္သူတို႕သည္ မိမိတို႕၏ အခြင့္အေရးကို ထိပါးလာလွ်င္ အေျခခံဥပေဒႏွင့္ အျခားေသာ တရားဥပေဒတို႕က ျပဌာန္းထားရွိေသာ နည္းလမ္းမ်ား ျဖင့္ ေဆာင္ရြက္ရန္ျဖစ္ပါေၾကာင္းေဖာ္ျပအပ္ပါသည္။

တင္ဟုန္ (တရားေရး) ၊ တရားေရးဂ်ာနယ္မွမွ်​ေ၀​ေဖာ္ျပပါသည္။



သူရူးမှု စစ်ဆေးစီရင်ခြင်းအကြောင်း သိမှတ်ဖွယ်ရာများ

 အချို့သော အမှုအခင်းတွေမှာ ရူးသွပ်တဲ့ တရားခံတွေ ပါလာတာကို တစ်ခါတစ်ရံ ကြုံတွေ့ရတတ်ပါတယ်။ ကျွန်တော်ကိုယ်တိုင် စိတ်ဝင်စားမိတာက အဲဒီလို သူရူးမှု...